Gruvworkshop om AI väckte stort engagemang: ”Berör hela kedjan”

1/6

Hur kan gruvindustrin använda AI för att bli mer resurssnål och säker? Och kan visualiseringstekniker komma till nytta för att engagera samhället mer i frågor som rör gruvdrift? Det var några av frågorna på agendan under workshoppen AI in Mining.
– Det kan skapa nya vägar för samarbeten framöver, säger Lotta Sartz, projektledare.

Workshoppen AI in Mining, som arrangerades av Swedish Mining Innovation och AI Impact Lab, lockade deltagare från en stor mängd aktörer inom både gruvindustri och akademi. Några exempel var Epiroc, Zinkgruvan Mining, KTH, LKAB, ABB och Uppsala universitet.

Lotta Sartz, projektledare för Swedish Mining Innovations nod i Bergslagen, såg workshoppen som en möjlighet att föra samman olika kompetenser.

– Det var ett stort engagemang från deltagarna. Frågor kring hur vi kan optimera, prediktera och automatisera våra processer för att bli mer resurssnåla och säkra berör hela gruvvärdekedjan. Jag tror att det var väldigt bra att vi hade en mix av kompetenser och områden i paneldiskussionerna och som talare, då det kan skapa nya vägar för samarbeten framöver.

AI in Mining blev också officiell premiär för Örebro universitet nya visualiseringsmiljö Visual Lab.

– En påtaglig wow-känsla uttrycktes av flera deltagare när de kom in i lokalen Visual Lab. Visualiseringstekniker som VR och AR kan vara bra verktyg för att på riktigt nå människor och hitta deras ”varför”. Det visade inte minst filmen från Bolidens verksamhet i Garpenberg, där man på ett pedagogiskt sätt får välja vägen från brytning under jord till ett färdigt koncentrat.

Vad blir nästa steg?

– Det blir att fortsätta titta på hur vi kan öka samarbeten mellan akademi och industri inom hållbarhetsområdet, till exempel hur vi skulle kunna jobba mer med visualisering och digitala tvillingar. Kan det vara verktyg som gruvsektorn kan använda för att kommunicera hur vi jobbar med säkerhet och hållbarhet, samt att engagera samhället mer i frågor som rör var och hur vi bryter metaller och mineral, alltså de resurser som samhället efterfrågar?, säger Lotta Sartz.

Text och foto: Jesper Eriksson