Studentkonsulten ett lyft för Karins forskning

Karin Hugelius

"Vi fick ett helt annat urval tack vare Khawlahs språkkunskaper", säger Karin Hugelius.

Karin Hugelius drog nytta av läkarstudenten Khawlah Al-Malikis språkkunskaper för att samla in data till sitt forskningsprojekt.
– Det fungerade väldigt smidigt tack vare de rutiner som finns för studentuppdrag på Örebro universitet, säger Karin.

StudentUppdrag jobbar för att matcha arbetsgivare och studenter med kvalificerade uppdrag under studietiden.

Genom att hyra en studentkonsult får arbetsgivaren tillgång till rätt kompetens och långsiktig kompetensförsörjning.

Karin Hugelius är universitetslektor vid Institutionen för hälsovetenskaper på Örebro universitet och forskar bland annat på människors reaktioner och behov vid katastrofer och kriser. När hon tillsammans med sina kollegor skulle samla in data och utföra intervjuer med asylsökande, insåg de snabbt att de skulle ha lättare att nå fram till målgruppen om det fanns fler personer med andra kompetenser och språkkunskaper än de själva hade.

Karin hade hört talas om andra universitet som jobbar med en modell där studenter kan ta uppdrag för att hjälpa forskare. Hon sökte på webben och hittade StudentUppdrag.

– Jag tog kontakt med Rebecca Wrigby på StudentUppdrag och berättade vad det var vi behövde hjälp med. Tillsammans formulerade vi en kravspecifikation och Rebecca gick ut med en efterlysning.

Avlastning – och unik kompetens

Läkarstudenten Khawlah Al-Maliki nappade på Rebeccas efterlysning, och Karin fick träffa henne. Efter en dags utbildning kunde Khawlah börja jobba med insamlingen av data till forskningsprojektet.

– Det underlättade kontakten med de asylsökande att Khawlah pratar arabiska, även om själva datainsamlingen sker på engelska. Förutom att det förstås avlastade oss fick vi också ett helt annat urval och underlag än vi skulle ha fått annars, tack vare hennes språkkunskaper.

Khawlah Al-Maliki fick fria händer att själv bestämma var och när hon skulle jobba. Under hela insamlandet höll de nära kontakt, och kunde stämma av frågor som dök upp under resans gång.

– Vi bollade mycket om praktisk datainsamling, men också om frågor som handlar om forskningsmetodik. Det är viktigt att ha en bra dialog och finnas till hands för att svara på frågor och stötta om studenten stöter på patrull. Det är mycket som kan hända under ett forskningsprojekt, säger Karin Hugelius.

Och just den goda dialogen med Karin uppskattades av Khawlah Al-Maliki.

– Karin var en suverän handledare och det var kul att göra uppdraget åt henne. Karin var alltid tillgänglig när jag behövde henne och hon handledde mig mycket väl samtidigt som hon gav mig möjlighet att arbeta fritt under ansvar.

Inget pappersarbete för forskaren

Att som forskare ta hjälp av en studentkonsult är något som Karin Hugelius absolut rekommenderar till kollegor. Men det är viktigt att som forskare fundera igenom vad det är man behöver hjälp med.

– Uppdraget får inte vara för komplicerat eller tidskrävande. Och eftersom det handlar om studenter är det viktigt att båda parter är överens om att studierna kommer i första hand.

Genom de rutiner som finns hos StudentUppdrag, som förmedlar uppdrag mellan studenter och arbetsgivare både innanför och utanför universitetet, blev processen enkel och pappersarbetet minimalt.

– Studenten har en ordentlig anställning, är försäkrad och får lön. Den biten behöver inte jag som forskare hantera, utan jag får bara en faktura. Det  var väldigt smidigt, säger Karin Hugelius.

För Khawlah Al-Maliki gav studentuppdraget både arbetslivserfarenhet och en inblick i arbetet som forskare. Det är något som hon gärna rekommenderar andra studenter att prova på.

– Det kan kännas skräckinjagande att på egen hand ta kontakt med arbetsgivare i början av en yrkeskarriär när man inte har arbetat så mycket innan. Studentuppdrag är därför en enastående möjlighet att komma i kontakt med diverse arbeten och skaffa sig en erfarenhet relativt tryggt, säger hon.

Text och foto: Anna Lorentzon