Studentuppdraget ledde till fast jobb direkt efter examen: ”Kickstart på karriären”

Karl Carlnén på plats hos arbetsgivaren Arbesko.

Studentuppdraget blev en kick-start på karriären för Karl Carlnén, som studerat företagsekonomi vid Örebro universitet.

Företagsekonomistudenten Karl Carlnén sökte i våras studentuppdraget som junior affärsutvecklare på Arbesko AB i Kumla. I dag, några veckor efter examen, är han fast anställd.

Studentuppdrag, som är en del av Örebro universitet Holding AB, arbetar med att matcha den kompetens som universitets studenter har med arbetsgivarnas behov. Genom Studentuppdrag kan regionens företag anlita studenter som konsulter, samtidigt som studenterna genomför sin utbildning.

Arbesko AB i Kumla tog i våras kontakt med Studentuppdrag. Arbesko utvecklar och tillverkar skydds- och yrkesskor. Arbesko är, sedan 2017, en del av koncernen Bergman & Beving men drivs som ett självständigt produktbolag. Tillverkningen sker i Sveriges enda skofabrik – Arbesko Skofabrik i Kumla – som samtidigt är en av Europas modernaste.

Snabb process att få fram en kandidat

Arbesko är marknadsledande och har försäljning både i och utanför Norden. Hos Arbesko i Kumla finns i dag cirka 65 medarbetare och lika många i fabriken i Brasilien.

– Att anlita en studentkonsult via Studentuppdrag gick fort och det var en snabb process för att få fram en relevant kandidat. Jag gillar den lokala förankringen med just Örebro universitet, säger Karin Lidman, som sedan februari 2019 är vd för Arbesko AB.

Efter Arbeskos förfrågan gick Studentuppdrag ut med en annons för uppdraget. När Karl Carlnén, som då läste sista terminen på ekonomiprogrammet med inriktning mot företagsekonomi, fick se den sökte han direkt.

– Jag såg på Facebookgruppen ”Dom kallar oss studenter” att Arbesko sökte en junior affärsutvecklare. Det lät som ett spännande uppdrag och som en väldigt bra möjlighet att ta vara på, därför sökte jag direkt.

Fick fast jobb direkt efter examen

Han fick uppdraget och påbörjade sitt studentuppdrag i mars. Direkt efter examen i juni blev Karl erbjuden en fast anställning som affärsutvecklare.

– Veckan efter examen började Karl här permanent som affärsutvecklare. Hans arbete kommer innebära att fortsätta administrera ledningsgruppen och driva projekt och affärsutvecklingsuppdrag. Han har just nu två uppdrag, att integrera vårt nya CRM-system med vårt affärssystem och att implementera ett nytt intranät, säger Karin Lidman.

– Det bästa med mitt studentuppdrag har dels varit flexibiliteten och möjligheten att anpassa uppdraget efter studierna men också arbetsuppgifterna. Jag tycker det är kul att Studentuppdrag erbjuder studenter kvalificerade uppdrag med stort ansvar. Studentuppdraget har varit en kick-start på min karriär, säger Karl Carlnén.

"Skulle absolut rekommendera andra att anlita en studentkonsult"

– Det är ingen omöjlighet att vi använder oss av Studentuppdrag igen och jag skulle absolut rekommendera andra företag eller organisationer att anlita en studentkonsult via Studentuppdrag, säger Karin Lidman.

Även Karl skulle rekommendera till andra studenter att ta sig an ett studentuppdrag.

– Det är en bra och utmanande möjlighet.

Text och foto: Kajsa-Stina Pettersson

Studentuppdrag jobbar för att matcha arbetsgivare och studenter med kvalificerade uppdrag under studietiden.
Genom att hyra en studentkonsult får arbetsgivaren tillgång till rätt kompetens och långsiktig kompetensförsörjning, samtidigt som studenten – förutom lön – får arbetslivserfarenhet och en väg in på arbetsmarknaden.