Universitetssamarbete skapar chanser i New York för Örebroföretag

Adam Vikström, vd på Deligate

Adam Vikström, vd på Deligate.

Tack vare Örebro universitets samarbete med partners i USA reser Örebroföretagen Deligate och BeeScanning till New York för att delta i hållbarhetskonferensen Sustainology Summit.

Inkubera är en  tillväxt- och företagsinkubator som jobbar med att utveckla och skala upp företag baserade på innovationer.

Inkubera vänder sig både till företag som har sitt ursprung på Örebro universitet och till regionens entreprenörer.

Inkubera AB är en del av Örebro universitet Holding AB, som ägs av staten och förvaltas av Örebro universitet.

Den 11 november sätter sig två av Inkuberas bolag – Deligate och BeeScanning – på planet för att delta i hållbarhetskonferensen Sustainology Summit i New York. Konferensen arrangeras av Svensk-Amerikanska Handelskammaren och sammanför några av New Yorks och Sveriges hetaste entreprenörer, beslutsfattare och företag inom området mat och hållbarhet

Bland talarna på konferensen märks bland andra Sveriges ambassadör Olof Skoog, Elizabeth Balkan, som ansvarar för att komma till rätta med New Yorks samlade matavfall samt den aktuella Tv-kocken, Paul Svensson. Det kommer också att genomföras en lång rad workshops.

Minskar matsvinnet

Deligate har utvecklat ett system som hjälper butiker att hålla koll på datummärkningen av sina produkter. Deligates kunder har lyckats minska svinnet av sina färskvaror med upp till 30 %.

– Att få delta på Sustainology Summit är helt spot on för oss eftersom som konferensen handlar helt och hållet om livsmedelsbranschen, säger Adam Vikström, vd på Deligate. Jag hoppas kunna knyta nya kontakter och är nyfiken på vad som är allra hetast just nu inom mat och hållbarhet  i ”The Big Apple”.

BeeScanning har en unik lösning – en mobilapp kopplad till en databas med AI-teknologi som hjälper biodlare att i tid upptäcka den fruktade varroaparasiten och andra angrepp på sina bin.  Grundaren Björn Lagerman har stora förhoppningar på konferensen.

– För oss är det en fantastisk möjlighet att få presentera vår lösning för att rädda världens hotade bisamhällen. Jag hoppas dessutom få värdefull input om vad som är på gång inom AI-området. Bland annat kommer professor Serge Belongie, som är en våra rådgivare och en av världens främsta inom AI-forskningen, att besöka konferensen.

Inkubera leder workshop

Fredrik Stenman på Inkubera reser med de båda bolagen och kommer också att leda en workshop på konferensen.

– Det blir en jättespännande resa till New York. Båda företagen kommer att vara exempel i den workshop jag skall leda. Förutom att det blir en fantastisk chans för bolagen att presentera sig för den amerikanska marknaden, hoppas jag att workshopen även kommer att ge idéer som kan bidra till deras utveckling.

Konferensen är ett resultat av samarbetet mellan Örebro universitet och Cornell University i New York, men det är Svensk-Amerikanska Handelskammaren som är arrangör. Även Inkubera har ett långsiktigt samarbete Svensk-Amerikanska Handelskammaren.

– Under nästa år kommer universitetet och vi ha en student på plats på Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New York. Det innebär en möjlighet för de av våra bolag som vill göra marknadsstudier eller hitta nya affärskontakter i USA, säger Fredrik Stenman.

Text: Mats Dernánd
Bild: Deligate