Joe Eliasson på Microsoft: "Knyt kontakter redan under studietiden"

Joe Eliasson på Microsofts Europakontor i Dublin.

Joe Eliasson läste till systemvetare på Örebro universitet och jobbar idag på Microsofts huvudkontor i Dublin. Här är hans tre bästa tips för att få drömjobbet:

1. Knyt kontakter redan under studietiden. Även informella kontakter kan vara värdefulla, som att till exempel höra av sig till någon på LinkedIn och berätta att man är intresserad av att höra mer om vad han eller hon gör på jobbet.
  2. Jobba extra eller skriv ditt examensarbete inom det område du är intresserad. På så sätt får du en bild av vad du vill göra efter studierna. En bra plan gör det enklare att närma sig drömjobbet.
  3. Sök, sök, sök! Tänk på att platsannonsen är arbetsgivarens önskelista, så våga söka även om du inte uppfyller varje krav. Försök förstå vad det är arbetsgivaren letar efter och fundera på hur du kan bygga på och utveckla de färdigheterna. Och sök flera gånger, ge inte upp om du får nej första gången!

Här hittar du en längre intervju med Joe Eliasson.
Fler tips hittar du på Karriär och framtid.