This page in English

Laboratoriesäkerhetshandboken

Riskbedömningsmallar och checklista

Riskbedömning inför nytt arbetsmoment

En riskbedömning ska utföras inför varje nytt arbetsmoment av studenter och personal. Ansvarig chef/forskningsledare/lärare ska ta del av och underteckna riskbedömningen. Vid en riskbedömning ska hela arbetsmoment/laborationer riskbedömas, inte endast hanteringen av t ex ett enskilt ämne.

Det är viktigt att läsa på säkerhetsdatablad, hanterings- och skyddsinstruktioner, rutiner, manualer, relevanta kapitel i laboratoriesäkerhetshandboken samt andra aktuella dokument innan riskbedömningen påbörjas. Arbete får inte påbörjas innan en riskbedömning har genomförts och nödvändiga åtgärder vidtagits, för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet.

Det är personalen som initierar själva riskbedömningen men forskningsledaren ska se till så att de blir gjorda. Riskbedömningsmallen går att hitta under "dokument" på sidan. Rutiner för dokumentering hanteras av respektive institution. Kontroll av åtgärderna sker i olika forum på institutionerna, arbetsgivaren ansvarar för kontrollerna.

Riskbedömning inför ändringar i verksamheten

När ändringar i verksamheten planeras, skall arbetsgivaren bedöma om ändringarna medför risker för ohälsa eller olycksfall som kan behöva åtgärdas. Med ändringar menas bland annat ombyggnation, nybyggnation, lokalbyte, ändrat arbetsinnehåll, förändrad arbetsutrustning, inköp av ny utrustning, nya kemiska produkter, personalförändringar, graviditet osv.

Arbetsgivaren skall ge arbetstagarna, skyddsombuden och studerandeskyddsombuden möjlighet att medverka när riskbedömningen utförs. Det är arbetsgivaren eller forskningsledaren som initierar riskbedömningen och som sammankallar skyddsombud och medarbetare till ett möte. Riskbedömningsmallen går att hitta under "dokument" på sidan. Rutiner för dokumentering hanteras av respektive institution. Kontroll av åtgärderna sker i olika forum på institutionerna, arbetsgivaren ansvarar för kontrollerna.

Checklista för riskbedömning av arbetsmiljön

Frågorna i checklistan är baserad på lagstiftningen som gäller för laboratorieverksamheten och ska användas som ett stöd vid utförandet av riskbedömningar. Flertalet av frågorna är riktade till arbetsgivaren, vilket gör att checklistan med fördel kan användas vid riskbedömningar inför ändringar i verksamheten då arbetsgivare (forskningsledare), skyddsombud och medarbetare medverkar. Checklistan kan dock även användas av medarbetare (studenter) och forskningsledare vid riskbedömningar inför nytt arbetsmoment. Frågorna återkopplas i riskbedömningsmallarna. Checklistan är endast tänkt att användas som underlag till själva riskbedömningen och ska således inte sparas. Checklistan går att hitta under "dokument" på sidan.