”Bostadssituationen är väldigt lyxig i Örebro”

Jacob tittar in i kameran.

Bra lärare, god sammanhållning och enkelt att hitta bostad. För Jakob Matell blev flytten till Örebro en positiv överraskning.
– Alla mina kompisar bor i jättetrevliga lägenheter, säger han.

Hur var det att flytta till Örebro?

– Jag är jättenöjd. Örebro är som en fin, liten storstad. Tillräckligt stor för att du inte ska behöva sakna någonting – men ändå inte större än att du kan cykla överallt. Som stockholmare var jag superstressad över att hitta bostad i början, men bostadssituationen är jättebra här i Örebro, det är väldigt lyxigt. Alla mina kompisar har hittat jättetrevliga lägenheter. Dessutom bor ingen mer än tio minuter bort.

Vad tycker du om utbildningen?

– Jag läser på Juristprogrammet och tycker att det är grymt kul. Vi har duktiga lärare och jobbar mycket i basgrupper och med case, vilket jag gillar. Jag har också fått vara amanuens, vilket innebär att jag får prova på att vara lärare för de som går första terminerna.

Hur skulle du beskriva Örebro universitet?

– Det är gött att allt finns samlat på ett campus, det ger en fin sammanhållning och gör också att du kan hänga med andra än de som går på just ditt program. Campus är som en egen stad i staden, här finns både restauranger, studentkåren och en massa föreningar som man kan engagera sig i och lära känna andra studenter genom.