Konsumentbeteende kring växtproteiner

Skiss på kvinna som tänker på mat
Vad undersöker vi?
Vi analyserar hur maten upplevs – smak, konsistens och måltidskänsla – när den innehåller växtbaserade proteiner och kostfibrer.
Varför väljer vi viss mat?
Vi gör fördjupade studier av varför människor väljer livsmedel med växtbaserade proteiner. Här tittar vi på både drivkrafter och hinder, på individnivå och i grupp (till exempel social påverkan).
Koppling till andra områden
Detta område använder biologiska data från område 2 och delar flera deltagare med det. Genom att kombinera insikter får vi en bredare bild av hur kostval påverkar hälsa och beteende.
Fokus på konsumentbeteende
Vi vill också öka kunskapen om konsumentbeteende kopplat till politisk konsumtion – alltså hur värderingar styr våra matval.
Forskningsområdet leds av biträdande professor Nicklas Neuman vid Uppsala universitet (UU) och biträdande ledare Dr. Jun Niimi vid RISE. Forskare från UU, RISE och Örebro universitet (ORU) deltar, liksom huvudaktörer från icke-akademiska organisationer såsom Lantmännen, Orkla AB, GE Healthcare Sweden AB och Örebro kommun.