Örebroforskare och alumner framträdde på internationell sömnkonferens
På World Sleep Day deltog sömnforskare och tidigare örebrostudenter på den internationella konferensen Sleep & Health i Kristianstad. Konferensen anordnades av Nätverket Sömn & Hälsa med ett anslag från Forte.
Örebroalumnerna Vera Henriksson och Sebastian Isaksson presenterade sin psykologexamen-uppsats ”Same scale – different names”, där de undersökt om tre olika frågeformulär om sömnkognitioner egentligen mäter samma sak. Deras analys kulminerade i en ny kortare skala med de starkaste frågorna från tre frågeformulär. Skalan kan användas för att fånga upp personer med risk för långvariga sömnproblem. Uppsatsen bygger på data från universitetets projekt ”Att förstå utvecklingen av sömnproblem”. Uppsatsens resultat kommer publiceras i en vetenskaplig artikel.
Örebroalumnen och leg psykolog Johan Bornold presenterade sitt utvecklingsarbete inom primärvården. Johan brinner för att sprida kunskap om kognitiv beteendeterapi för insomni på vårdcentraler och har tagit fram en informationsbroschyr till patienter. Framöver kommer han att arbeta i Karlskoga.
Docent och leg psykolog Annika Norell höll föredrag om evidensbaserade insatser vid insomni. Hon betonade vikten av att förstå hur långvariga sömnproblem uppkommer för att förmedla rätt råd till patienter.
Fil dr Serena Bauducco presenterade samverkansprojektet "Tonårssömn" där Örebro universitet samarbetar med Högskolan Kristianstad, Karolinska Institutet och skolor runt om i Sverige. Serena beskrev hur tonåringars sömnbrist beror på många olika faktorer men att det går att påverka med skolinsatser.
Sömnhälsas internationella samarbetspartner Clara Sancho Domingo presenterade forskning om hur svenska barn som föds senare på året löper högre risk att få sömnmedicin utskrivet. Huruvida det beror på större sårbarhet för sömnproblem eller på att dessa barn bedöms annorlunda är oklart, men tidigare svensk forskning har visat att pojkar som föds sent på året är betydligt mer troliga att diagnosticeras med ADHD. Att vara relativt yngre än de andra i sin klass skulle kunna påverka hur man mår och hur vuxna ser på ens svårigheter.