Forskningsprojekt

Funktionella studier av protein-protein interaktioner mellan virus och värdcell

Om projektet

Projektuppgifter

Projektstatus

Pågående

Magnus Johansson

Flavivirus NS5 är ett RNA beroende RNA polymeras centralt för virus-livscykeln. NS5 är dessutom en flaviviral virulensfaktor då proteinet bland annat påverkar och blockera delar av det medfödda immunförsvaret vid virusinfektion.

I detta projekt identifierar och kartlägger vi protein-protein interaktioner mellan NS5 och värdcellen. Dessa interaktioner har vi kopplat ihop med olika processer viktiga för förståelsen av både sjukdomsförloppet vid TBE infektion och replikering av virusets arvsmassa. Vi har tidigare kunnat visa att TBE viruset påverkar däggdjursvärd genom att NS5 specifikt kan stänga av type 1 Interferon (IFN α/β) inducerade JAK-STAT vägen. Genom att kartlägga bindningen mellan NS5 och PDZ proteinet Scribble och har vi visat att detta påverkar polariseringen av celler som inducerats av neuronal tillväxtfaktor. Vi har nyligen upptäckt att West-Nile virus NS5 interagerar med PDZ protein som finns vid värdcellen mitokondrier. Mitokondrien har viktiga funktioner för cellens immunförsvar och vi utreder nu hur dessa bindningar kan kopplas till medfödd immunitet och apoptos. För våra studier används flera olika flavivirus replicon i olika cell modeller. Vi har nyligen även kunnat utveckla ett ”reverse genetics” system för TBE i samarbete med Anna Överby (Umeå universitet). Kunskapen om hur flavivirus påverkar värdcellen och hur man kan blockera dessa processer kan leda till framtida upptäckter och utveckling av antiviralas substanser för specifik behandling.

Läs mer om Developvaccines@oru