Institutionen för medicinska vetenskaper

Prebiotiska och anti-inflammatoriska effekter av pektin-derivat polysackarider

Kostfibrer har positiva hälsoeffekter hos människor. De gynnar till exempel tarmuttömmingen och skyddar mot tjocktarmscancer. Dessutom har dem hälsoeffekter relaterade till tarmfloran som prebiotika.

De mest studerade kostfibrerna är bland annat fructo-oligosackarider. Dock finns det ett stort intresse för utveckling och forskning av nya prebiotika. Bland de mest relevanta kandidater finns pektin-derivat polysackarider såsom ”rhamnogalacturonan-I” (RG-I) som kan extraheras från grönsaker som morot.

Detta projekt har som syfte: Att undersöka förmågan av rhamnogalacturonan-I att stärka tjocktarmens barriärfunktion och antiinflammatoriska effekter i Ussing-kammare med monterade vävnadsprover som är tagna från distala tjocktarmen.

Handledare: Ignacio Rangel

E-post: This is an email address

Etiktillstånd: Dnr 2021-05142

Termin: Termin 10