Institutionen för medicinska vetenskaper

Studier av tarmens barriärfunktion hos patienter med Parkinsons

Parkinsons sjukdom (PD) är idag den näst största neurodegenerativa sjukdomen i världen och drabbar främst äldre människor med en degeneration av motorikstyrande nervkomponenter i hjärnan. De flesta patienter med PD lider även av magbesvär i form av förstoppning och otillräcklig tarmtömning, ibland flera år innan PD upptäcks.

Studier på PD gällande en eventuell rubbning i kommunikation mellan tarmen och hjärnan (tarm-hjärna axeln) är få men det tycks som att både tarmens immunceller och nervceller kan spela en viktig roll i sjukdomsutvecklingen. Vi vill studera om en ökad tarmpermeabilitet (minskad barriärfunktion), ibland kallad läckande tarm, kan i sin tur vara orsaken till ökad immunaktivering samt de karaktäristiska magsymptom som finns hos PD patienter.

Handledare: John-Peter Ganda Mall

E-post: This is an email address

Etiktillstånd: 2022-03915-01, 2022-07113-02

Termin: Termin 6 eller10