Institutionen för naturvetenskap och teknik

Carolina gjorde VFU i Spanien: ”Lärorikt att få uppleva andra perspektiv”

Carolina Larsson

Lärarstudenten Carolina Larsson gjorde praktik i Spanien. "Jag är väldigt glad att jag tog tag i det", säger hon.

Lärarstudenten Carolina Larsson gjorde sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU) på Svenska Skolan Costa del Sol i Fuengirola.
– Det var väldigt kul – och jag märker nu när jag söker jobb att en utlandspraktik är jättebra att ha på CV:t, säger hon.

Carolina Larsson läser till gymnasielärare i idrott och hälsa samt matematik vid Örebro universitet och har under hela utbildningen drömt om att åka utomlands.

– Det har känts lite krångligt som lärarstudent att få till det med en utbytestermin, berättar hon.

När hon fick höra talas om bästa kompisens storebror som gjort sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU) vid Svenska Skolan Costa del Sol i Fuengirola, Spanien, blev hon inspirerad. Hon mejlade till rektorn och fick positivt besked. Efter en dialog med delkursansvariga på utbildningen kom hon i väg på en sex veckor lång praktikperiod.

Elever på skolgården i Spanien.

Svenska Skolan Costa del Sol i Fuengirola har funnits sedan 60-talet.

– Att åka ensam kändes lite pirrigt, men också som en bra grej att göra för sig själv. Jag är väldigt glad att jag tog tag i det. Det var väldigt kul att få vara på en skola utomlands – bara att få uppleva andra perspektiv och att känna att man klarar det.

Skola för utlandssvenskar

Fuengirola är en gammal fiskestad vid Medelhavet, mitt på den spanska solkusten, ett par mil från Málaga och Marbella. På 60-talet började svenskar flytta till trakten och den svenska skolan grundandes redan 1969. Idag finns rekordmånga – 320 – elever på skolan, som erbjuder allt från förskola till gymnasium och vuxenutbildning.

– Många elever har föräldrar som bor och jobbar här, men det kommer också många svenska elever hit för att göra ett utbytesår.

Carolina Larsson mötte framför allt elever i årskurs åtta och nio. Hon fick följa tre olika lärare i vardagen.

– Det var intressant att se hur olika de lägger upp undervisningen, till exempel hade de väldigt olika inställning till att arbeta med digitala verktyg, berättar hon.

Vad tror du är största skillnaden jämfört med att göra VFU hemma i Sverige?

– Läraryrket kan så klart vara stressigt även här i Fuengirola , men jag upplevde att vardagen är lugnare. Det var skön stämning och en bra miljö. Vissa klasser var också väldigt små, jag hade till exempel en mattekurs med bara fem elever, säger Carolina Larsson.

Skoldagen började vid halv nio och slutade femton, så det fanns gott om tid att hitta på saker på fritiden och uppleva Spanien. Det varma klimatet bidrog förstås också till att vardagen blev lite annorlunda.

– Folk skickade bilder på aprilväder och snöstorm, då kändes det bra att jag var i solen.

Vad har du för tips till andra lärarstudenter som vill åka utomlands?

– Våga vara lite jobbig och stå på dig. Jag fick mejla rektorn vid skolan flera gånger och det var svårt att veta vem jag skulle kontakta här hemma också. Vänd dig till din studievägledare, de har koll. Och börja i god tid, minst ett halvår innan.

Carolina Larsson tar examen från Ämneslärarprogrammet nu i vår och märker i anställningsintervjuerna att många arbetsgivare blir nyfikna och vill veta mer om hennes utlandspraktik.

– Det är bra att ha fått in en fot om jag skulle vilja jobba utomlands någon gång i framtiden. Och en utlandspraktik är jättebra att ha på CV:t, säger hon.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Anna Lorentzon/Privat/Svenska Skolan Costa del Sol