”Jag jobbar med ett gäng fantastiska människor på Örebro universitet”

Porträtt på Kaya Tuerxun.

Kaya Tuerxun är verksam inom forskningsmiljön Inflammatory Response and Infection Susceptibility Centre, iRiSC. Målet är att förstå inflammationens olika mekanismer.

Kaya Tuerxun flyttade från Kina till Sverige när hon hittade ett masterprogram i immunologi med nära koppling till sjukvården. Idag är hon doktorand i biomedicin vid Örebro universitet och verksam inom samma forskningsmiljö där hon skrev sin masteruppsats.
– Jag gillar jämlikheten här. Och så klart, den svenska sommaren efter en lång vinter är det allra bästa, säger hon.

Hur kom det sig att du hamnade på Örebro universitet?

– Jag ville åka utomlands och plugga biomedicin och immunologi, någonstans där det fanns en nära koppling till den kliniska miljön. Jag tittade på flera olika program i Sverige och tyckte att masterprogrammet här på Örebro universitet verkade intressant och relevant. Den sista terminen på utbildningen skrev jag min masteruppsats i forskningsmiljön Inflammatory Response and Infection Susceptibility Centre, iRiSC. Under projektets gång blev jag intresserad av det som min handledare forskade kring. När jag var klar med mina studier fick jag först erbjudande om att jobba som forskningsassistent. Och nu gör jag även min forskarutbildning vid iRiSC.

Vad är det bästa med att jobba på Örebro universitet?

– Jag jobbar med ett gäng fantastiska människor. De är professionella, inspirerande och stöttande. Jag uppskattar också de studentvänliga miljöer och utrymmen som finns vid universitetet. På Campus USÖ, där jag nu har min arbetsplats, finns fina labbmiljöer. Jag tycker också det är jättebra att universitetet erbjuder hjälp med att hitta boende, något som kan vara ett stort orosmoment för internationella medarbetare när de flyttar hit.

Vad är det bästa med att bo i Örebro?

–Jag gillar att Örebro är en cykelstad och att man har nära till den vackra naturen.

Vad är det bästa med att bo i Sverige?

– Jag gillar att tanken om jämlikhet genomsyrar både studier och arbete. Det gör att man kan kommunicera både enklare och mer effektivt. Jag gillar också att naturen är så lättillgänglig. Och så klart, den svenska sommaren efter en lång vinter är det allra bästa!