Londonfotografen som sadlade om och blev enhetschef

Evelina som sitter vid ett bord tillsammans med några andra människor.

Evelina Carey var den prisade Londonfotografen som hamnade på Örebro universitet i en kreativ miljö som chef för marknadsföring och studentrekrytering.
– Vi har en perfekt mix av unga och mer erfarna kreatörer, problemlösare, pådrivare och strukturmänniskor, berättar hon.

Namn: Evelina Carey
Ålder: 50
Yrke: Enhetschef, Kommunikation och Samverkansstöd
Bor: Sörby
Intressen: Vackra ting och vacker natur.

Efter gymnasiet flyttade Evelina Carey till London i England. Där blev hon kvar i sju år. Första tiden ägnade hon sig åt foto- och designstudier med en dröm om att en dag kunna jobba som dokumentärfotograf runt om i världen.

– Jag nådde till viss del min dröm som en av tre pristagare i en fotojournalistikstävling The Observer Hodge Award. Efter ett tag insåg jag att jag ville ha kollegor, arbeta i ett team så jag bytte inriktning och började som produktionsledare åt andra fotografer inom reklambranschen, berättar Evelina.

Men sen längtade Evelina hem och flyttade till Örebro. I Örebro fortsatte Evelina med filmproduktion, projektledning – och fotografi. Efter att ha drivit en fotostudio under några år i staden sökte hon ett vikariat som samverkanskoordinator på Örebro universitet som hon fick.

Sedan erbjöds Evelina fast anställning och hamnade i enheten som jobbar med marknadsföring och studentrekrytering – som sen mynnade ut i ett erbjudande om att bli chef för samma enhet som tillhör avdelningen Kommunikation och samverkansstöd.

Hur skulle du beskriva en dag som enhetschef på Örebro universitet?
– En arbetsdag har ofta många möten av olika karaktär, där vi ska lösa utmaningar, ha korta avstämningar om hur vi ligger till, spåna fram idéer, mäta insatser och dra analyser. Men det kan även vara samtal med personal. Planering och en hel del administration.

Hur skulle du beskriva din arbetsplats och team?

– Vi har en fin lagkänsla inom vår enhet, en producerande enhet där alla vågar komma med nya idéer och synvinklar. Vi är måna om att ha en god stämning och stöttar varandra. Det är en perfekt mix av unga och mer erfarna kreatörer, problemlösare, pådrivare och strukturmänniskor.

Vad är det bästa med att jobba på Örebro universitet?

– Fantastiskt bra och smarta kollegor! Och vi har stor frihet under ansvar att utveckla och skapa, vilket är en stor förmån när man arbetar med marknadsföring.