”Örebro universitet värdesätter initiativförmåga och man är öppen för att diskutera nya idéer”

Porträtt Dimitri Beeckman.

Dimitri Beeckman var verksam i både Australien och England innan han kom till Örebro universitet som gästprofessor vid Institutionen för hälsovetenskaper. Idag arbetar han med att etablera hud- och sårforskning vid universitetet och delar sin tid som professor mellan Örebro universitet och universitetet i Ghent, Belgien.
– Det bästa med att arbeta på Örebro universitet är den öppenhet som finns för kreativitet och nya initiativ, säger han.

Hur har Örebro universitet stöttat dig i din karriär?

– Universitetet värdesätter initiativförmåga och man är öppen för att diskutera nya idéer. Ledningen på alla nivåer stöttar fullt ut och uppskattar min delade anställning på universitet i Ghent. Det har lett till framgångar på flera områden: beviljade forskningsmedel, samarbetsprojekt, internationella samarbetspartners, undervisningsmöjligheter, och så vidare. Öppen och kreativ samverkan är något både universitetet och jag lägger stor vikt vid, och det är det viktigaste för mig.

Hur är det att arbeta som forskare på Örebro universitet?

– Örebro universitets forskningsmiljö är av hög kvalitet och ambitionen är att bygga en ännu bättre forskningsinfrastruktur inför framtiden. Liksom vid alla universitet ligger utmaningen i att utföra de uppdrag som ligger i en akademikers roll – forskning, utbildning, ledning och samverkan med det omgivande samhället, samtidigt som det ska finnas tillräckligt med tid till att forska och höja profilen på ens forskargrupp. Det som är mest intressant för mig är de nya dörrar för forskning som kan öppnas. Tack vare nya tvärvetenskapliga samarbeten mellan min forskargrupp och AI-forskare, är jag nu helt uppslukad av en fascinerande värld av teknik och sårvård. Sådana samarbeten ger mycket energi eftersom de kan leda till ny kunskap och nya upptäckter. Kombinationen av en stöttande miljö och den frihet som vi forskare har för att utveckla vår forskning är stimulerande och berikande.

Vad är det bästa med att jobba på Örebro universitet?

– Det bästa med att arbeta på Örebro universitet är den öppenhet som finns för kreativitet och nya initiativ. Men behöver aldrig dra sig för att diskutera sina idéer eller förslag. En sådan miljö uppmuntrar till goda idéer och fostrar människor till att ta ansvar och att leda. I min roll som viceprefekt vid Institutionen för hälsovetenskaper har jag kontakt med kollegor på alla nivåer på universitetet vilket ger många möjligheter till att samarbeta och stärka de ambitioner som finns – både mina egna och inom universitetet. Dessutom är Örebro som stad helt fantastisk. En av de främsta anledningarna till att jag kom till Örebro var den svenska kulturen och sättet att leva. Hittills har det överträffat alla mina förväntningar. För många går karriär och privatliv hand i hand. För mig passade Örebro perfekt.

Har du några råd till den som funderar på att jobba i Örebro?

– Jag har redan nämnt kreativitet, ledarskap och att tänka utanför boxen. Det för mig är vad Örebro universitet står för. Trygga forskare uppskattar öppenhet och kan hantera de ständiga förändringarna i vetenskapssamhället. Universitetet behöver trygga personligheter som har en god förmåga att samarbeta och jobba i team. Om det överensstämmer med vem du är och om du har välutvecklade didaktiska och vetenskapliga färdigheter liksom en förmåga att knyta kontakter och nätverka, då bör du definitivt överväga att söka dig till Örebro universitet.

Vad har du för mål?

– Mitt mål är att fortsätta lägga grunden för ett nationellt och internationellt centrum för hud- och sårforskning vid Örebro universitet. Med teknikens alltmer betydande roll inom modern diagnostik, behandling och övervakning anser jag att det krävs ett ökat samarbete mellan läkare, forskare, ingenjörer och beslutsfattare för att utvecklingen ska gagna patientvården – och det kommer att bli allt viktigare i framtiden. I min roll som ledare kommer jag att initiera och stötta hållbara samarbeten mellan universitetet och näringslivet. Och sist men inte minst siktar jag på att bidra till universitetets ambitiösa vision om att vara en attraktiv arbetsgivare för internationella akademiker och framstående forskare.