Högskolepedagogiskt centrum

Nu öppnar anmälan till Matematikbiennalen 2024

Ett bildcollage med fyra porträtt och texten Matematikbiennalen 2024.

Esther Levenson, Nathalie Sinclair, Peter Liljedahl och Elham Kazemi föreläser alla under Matematikbiennalen 2024.

Med 350 programpunkter och fyra internationella gästföreläsare är Matematikbiennalen Sveriges största mötesplats för alla som är intresserade av matematikundervisning och matematikdidaktik. Nu släpps biljetterna till konferensen som arrangeras den 21–22 mars i Örebro.

Matematikbiennalen 2024 arrangeras den 21–22 mars 2024 i Örebro. Värd och arrangör är Örebro universitet. Läs mer om programmet och anmäl dig här.

Temat för Matematikbiennalen 2024 är ”Tillsammans kan vi mer”. På programmet står allt från workshops och idéutställningar till kollegialt utbyte och internationella föreläsningar med världsledande forskare i matematikdidaktik.

En av dem är Esther Levenson, professor vid Tel Aviv Universitiy i Israel, som föreläser om hur man som lärare kan uppmuntra intresset för matematik redan i förskoleåldern.

– Forskning visar att små barn ägnar sig åt matematiska idéer och begrepp på egen hand – och att de med vuxen vägledning från lärare och föräldrar kan förbättra sin matematiska kompetens avsevärt. Studier visar dessutom att tidig matematisk kompetens är avgörande för att vara framgångsrik i skolmatematiken senare i livet, säger hon.

Skapa ett tänkande klassrum

Peter Liljedahl, professor i matematikdidaktik vid Simon Fraser University i Vancouver, Kanada, kommer att berätta om hur man steg för steg kan förändra lärmiljön och förvandla sitt klassrum till ett rum som uppmuntrar elever att tänka aktivt.

– Min forskning visar att studenter och elever har förmågan att tänka, men att vi behöver förändra lärmiljön. Om eleverna är vana vid att inte behöva tänka aktivt i klassrummet, så kan vi inte förvänta oss att de ska förändra sitt beteende förrän vi gör om miljön i klassrummet, säger han.

Här hittar du intervjuer med de fyra internationella föreläsarna.

Text: Anna Lorentzon