Jag kan inte logga in med mitt extern- konto längre
Problem:
Jag har ett konto, där mitt användarnamn börjar med ordet extern, som jag kan inte logga in i Bb Learn med längre.
Orsak:
Pga av ökade säkerhetskrav håller konton av denna typ på att fasas ut och ersättas med konton som använder en annan inloggningsmetod.
Användare med konton, där användarnamnet börjar med ordet extern, har under sommaren och hösten fått mail med instruktioner för hur de beställer ett nytt Oru konto Extern. En påminnelse har skickas ut efter en vecka. Efter två veckor inaktiveras det gamla extern-kontot och har inget nytt konto beställts har man inte längre åtkomst till Bb Learn.
Lösning:
Skapa ett nytt Oru konto Extern. Se instruktioner nedan.
- Om du inte redan har Freja eID, ladda ner, installera och aktivera detta på din mobil (OBS! måste aktiveras till nivå Freja eID+)
- Skapa nytt ORU konto extern med Freja eID+
- När du gjort båda stegen ovan, meddela oss genom skicka ett mail till itsupport@oru.se. Ange ditt namn samt användarnamnet på ditt gamla externkonto i mailet.
- Vi ger ditt nya konto behörighet till lärplattformen (Bb Learn) och de kurser du undervisar/ deltar i.
- När behörigheten är färdig, meddelas du.
- Du kan därefter logga in i systemet på adressen https://lms.oru.se