Annika Göran-Rodell
Annika Göran-Rodell Befattning: Universitetsadjunkt Organisation: Restaurang- och hotellhögskolanE-post: YW5uaWthLmdvcmFuLXJvZGVsbDtvcnUuc2U=
Telefon: 019 302028
Rum: K1113

Om Annika Göran-Rodell
Annika Göran Rodell - akademisk intraprenör är adjunkt i Måltidskunskap och värdskap.
Annikas tvärvetenskapliga bakgrund med studier inom måltidskunskap och värdskap, Expressive Arts, pedagogik samt hållbart ledarskap bidrar till ett brett forskningsintresse med flera inriktningar, ofta med estetiken som ingång. Annika ingår i den utbildningsgrupp på ORU plattformen för en Hållbar framtid (PSF) som tillsammans med högskolepedagogiskt centrum utvecklar nya utbildningar.
Annikas intresse i forskningssammanhang kan sägas befinna sig i skärningspunkten mellan hållbarhet, estetik, ledarskap och pedagogik. Annika blev utsedd till Excellent lärare vid Örebro universitet 2012 och fick studenternas pedagogiska pris 2020.
Undervisning och samverkan
Annika vill gärna arbeta med komplexa frågor och i kursen Utveckling av måltidsupplevelser 15 HP för årskurs 3 utmanas Måltidsgöraren som gastronomisk förändringsagent.
I nära samarbete med kock Paul Svensson tillika hedersdoktor vid ORU har Annika, i en iterativ process över flera år, utvecklat en ny utbildningsmetod utformad som en designprocess. I det arbetet har ett verktyg som kallas HEPEC tagist fram, akronymen står för Historia, Ekosystem, Primärproducenter, Entreprenörer och Cirkulära system. HEPEC kan ses som ett universellt verktyg som tar ett lokalt grepp med ett globalt perspektiv för att främja en hälsosam naturmiljö och en hållbar livsmedelsutveckling. Historia handlar om att se platsens historiska potential för framtida innovationer. Genom att bättre förstå de ekosystem som format platsen kan en tydligare bild av en identitet växa fram. Att identifiera olika primärproducenter och entreprenörer på platsen ger insikt i hur en mer lokal resiliens kan uppstå. De cirkulära processer som behövs för att bygga regenerativa företag ger lösningar där inget svinn uppstår.
Tanken vidare är att undersöka hur en restaurang kan samverka med det system den ingår i utifrån den unika platsens förutsättningar? Genom att samtidigt undersöka exempelvis gastronomiska, kulturella, ekologiska, relationella, estetiska förutsättningar växer olika kartor fram. Hur kan restaurangen stärka sin egen verksamhet och samtidigt skapa en win/win situation för fler aktörer, och i sin förlängning stärka förutsättningarna för hela platsen. Idag saknar vi en resiliens (motståndskraft) i livsmedelssystemet. Alltför många produkter hämtas på långa avstånd, utanför säsong som odlats på , för ekosystemen, ohållbara sätt. En restaurang som samverkar med leverantörer i mer i en lokal kontext har bättre förutsättning att överleva i tider av kris. Dessutom kan nya råvaror, producenter och entreprenörer se dagens ljus som kan öka marknadsföringspotentialen för en plats.
Den första kursprototypen där verktyget anävndes hade namnet: Vad smakar Grythyttan 2030? Hur smakar en plats och hur kan studenterna förstå hela livsmedelskedjan och sin plats i den?Studenten lär sig hur man kan få en horisontellt breddad förståelse av en plats och samtidigt vertikalt förankra sin hållbara måltidsupplevelse på platsen. Olika teman för kursen har under åren har varit: Hur kan en självförsörjande kommun smaka i framtiden? Hur smakar syftesdrivna måltider? Hur smakar unicitet och storytelling på en plats? Kursen kan ses som ett aktionsforskningsprojekt varur nya forskningssamarbeten vuxit fram som genererat forskningsmedel från bl.a. SLU och Vinnova. I kursen HT 2025 kommer studenterna att använda verktyget tillsammans med några olika restauranger i Örebro län.
Annika är även ansvarig för grundkursen i Estetisk gestaltning i årskurs 1 där hon arbetat i 15 år med metodutveckling inom tillämpad estetik i Culinary Arts och Meal Science. Hon undervisar även i performativ presentation, närvaroträning och hållbart ledarskap.
Andra uppdrag
2020 - Ledamot i KU - Kommiteén för Utbildning på grund- och avancerad nivå.
2013-2015 arbetade Annika,vid sidan av sitt arbete vid RHS, som pedagogisk utvecklare vid PIL (Enheten för universitetspedagogik, IKT och lärande) och innehar idag ett pedagogiskt utvecklingsuppdrag på RHS.
2016 -2022 har Annika varit en av tre kursledare på Konstfacks internationella masterkurs Back to the land – reconnecting Urban and Rural Through Food Systems tillsammans med John Thackara och Cheryl Akner Koler där Annika haft ansvaret för den pedagogiska processen med fokus på socialt samskapande utifrån Teori U (Sharmer, 2007; Scharmer & Kaufer, 2013; Scharmer, 2018) och måltidsritualer.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Att sluta cirkeln från jord till bord - digitala verktyg för hållbarhet och krisberedskap
- Lokal mat - för bättre klimat
Avslutade projekt
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Akner Koler, C. , Billing, M. & Göran-Rodell, A. (2024). Developing haptic attribute models as creative instruments for a hybrid food design community. The International Journal of Food Design, 9 (2), 145-176. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Eriksson, L. & Göran-Rodell, A. (2024). Aesthetic Values in Meal Experiences: A Development of FAMM with Focus on Time and Space. I: Lotte Wellton; Lars Eriksson; Åsa Öström; Ute Walter; Jonatan Leer, Revealing Meals (ss. 94-119). Örebro: Örebro universitet. [BibTeX]
- Göran-Rodell, A. (2024). Creative Silence: Facilitating Tacit Knowledge for Designing a Meal Experience. I: Lotte Wellton; Lars Eriksson; Åsa Öström; Ute Walter; Jonatan Leer, Revealing Meals (ss. 72-92). Örebro: Örebro universitet. [BibTeX]
- Ternebrandt, G. & Göran-Rodell, A. (2013). Konst- och designbiblioteket i Grythyttan. I: Carl Jan Granqvist, Birgit Hemberg, Christina Möller, Dick Norberg, Barbro Stanley, Karsten Thurfjell, Ann Häppich, GUIDE till Årets Svenska Måltidslitteratur 2013 (ss. 38-39). Grythyttan: Måltidsakademiens förlag i Grythyttan AB. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Akner-Koler, C. , Billing, M. & Göran-Rodell, A. (2020). Sharing Haptic Attributes: Model development of 4 haptic attribute models for hand, nose, mouth and, body. I: Working Together Symposium on artistic research 2020. Konferensbidrag vid Working together: Symposium on artistic research 2020, (Digital meeting), November 25-26, 2020. [BibTeX]
- Carlbäck, M. , Göran-Rodell, A. , Jonsson, I. M. & Gustafsson, H. (2017). Teaching hospitableness: an educational dilemma?. Konferensbidrag vid CHME – Council for Hospitality Management Education Conference, Aalborg Kongres & Kultur Center, Aalborg, Denmark, May 16–20, 2017. [BibTeX]
- Göran-Rodell, A. , Akner-Koler, C. & Eriksson, L. (2016). Aesthetic Gestalt Process in the Culinary Arts and Hospitality. I: Tobias Nygren; Agneta Yngve; Åsa Öström, 1st Granqvist Culinary Arts and Meal Science Symposium Campus Grythyttan, Örebro University 18 March 2016: Programme and Abstracts. Konferensbidrag vid 1st Granqvist Culinary Arts and Meal Science Symposium, Grythyttan, Sweden, March 17-18, 2016. (ss. 17-17). Örebro: Örebro University. [BibTeX]
- Göran-Rodell, A. & Nygren, T. (2011). Touched by hospitality: a modified application of Theory U. Konferensbidrag vid The Third Uppsala University Body/Embodiment Symposium, Bodies Knowing Bodies: Interrogating Embodied Knowledges, 17-18 nov 2011. [BibTeX]