Björn Tolgfors
Tjänstetitel: Universitetslektor Organisation: Institutionen för hälsovetenskaperE-post: bjorn.tolgfors@oru.se
Telefon: 019 303000 (växel)
Rum: G2114

Om Björn Tolgfors
Björn undervisar och forskar inom det idrottsdidaktiska fältet, med ett intresse för undervisning och bedömning för och av lärande i skolämnet idrott och hälsa såväl som inom idrottslärarutbildningen.
Forskning
Disputerade 2017 med avhandlingen ”Bedömning för vilket lärande? En studie av vad bedömning för lärande blir och gör i ämnet idrott och hälsa”. Därefter har Björns forskning fortsatt att problematisera konsekvenserna av olika didaktiska val (vad, hur och varför?) i undervisnings- och bedömningspraktiken i skolämnet idrott och hälsa. Tillsammans med några forskarkollegor har Björn även studerat "övergångar från lärarutbildning till undervisningspraktik i ämnet idrott och hälsa" (ett forskningsprojekt finansierat av VR och CIF, 2018-2023), för att undersöka om lärarutbildningen spelar någon roll och i så fall hur(?) Bland annat visar delstudierna inom projektet på hur ett visst innehåll i idrottslärarutbildningen överförs och förändras under olika kontextuella förutsättningar, i samband med lärarstudenternas verksamhetsförlagda utbildning (VFU) och under deras första tid som nyexaminerade lärare i skolan.
Undervisning
Undervisar framförallt om olika idrottsdidaktiska perspektiv, pedagogisk planering och bedömning för och av lärande. Dessutom är Björn ansvarig för VFU på enheten för idrott, där han även bidrar i kurser om kvalitativ metod och vid handledning av uppsatser på avancerad nivå.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
Avslutade projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Tolgfors, B. & Barker, D. (2023). The glocalization of physical education assessment discourse. Sport, Education and Society, 28 (1), 1-16.
- Tolgfors, B. , Quennerstedt, M. , Backman, E. & Nyberg, G. (2022). Enacting assessment for learning in the induction phase of physical education teaching. European Physical Education Review, 28 (2), 534-551.
- Tolgfors, B. , Backman, E. , Nyberg, G. & Quennerstedt, M. (2022). Exploring Movement Composition in the transition from physical education teacher education to school PE. Physical Education and Sport Pedagogy.
- Tolgfors, B. , Backman, E. , Nyberg, G. & Quennerstedt, M. (2021). Between ideal teaching and 'what works': The transmission and transformation of a content area from university to school placements within physical education teacher education. European Physical Education Review, 27 (2), 312-327.
- Backman, E. , Tolgfors, B. , Nyberg, G. & Quennerstedt, M. (2021). How does physical education teacher education matter?: A methodological approach to understanding transitions from PETE to school physical education. Physical Education and Sport Pedagogy.
- Tolgfors, B. (2020). Promoting integration through physical education (?). Sport, Education and Society, 20 (9), 1029-1042.
- Tolgfors, B. (2019). Transformative assessment in physical education. European Physical Education Review, 25 (4), 1211-1225.
- Tolgfors, B. (2018). Different versions of assessment for learning in the subject of physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 23 (3), 311-327.
- Tolgfors, B. (2017). Olika versioner av "bedömning för lärande" i ämnet idrott och hälsa. Idrott & hälsa (5&6).
- Tolgfors, B. & Öhman, M. (2016). The implications of assessment for learning in physical education and health. European Physical Education Review, 22 (2), 150-166.
Doktorsavhandlingar
- Tolgfors, B. (2017). Bedömning för vilket lärande?: En studie av vad bedömning för lärande blir och gör i ämnet idrott och hälsa. (Doctoral dissertation). Örebro: Örebro University.
Konferensbidrag
- Backman, E. , Tolgfors, B. , Nyberg, G. & Quennerstedt, M. (2021). How does physical education teacher education matter?: A methodological approach to understand transitions of content areas from PETE to PE. I: Book of Abstracts 2021 AIESEP Scientific Conference, University of Alberta, McGill University. Konferensbidrag vid 2021 AIESEP International Scientific Conference, [DIGITAL], June 7-10, 2021. (ss. 193-193).
- Tolgfors, B. , Backman, E. , Quennerstedt, M. & Gunn, N. (2021). The 'Dream Picture' of Assessment for Learning is Hard to Realise in Practice. Konferensbidrag vid European Conference on Educational Research (ECER) 2021, Geneva, Switzerland, [DIGITAL], September 6-10, 2021.
- Tolgfors, B. (2019). Promoting integration through Physical Education. I: Promoting integration through Physical Education. Konferensbidrag vid AIESEP International Conference, New York, USA, June 19-22, 2019.
- Backman, E. , Nyberg, G. , Tolgfors, B. & Quennerstedt, M. (2019). Transitions from Physical Education Teacher Education to teaching practices in Physical Education. Konferensbidrag vid AISEP International conference New York, New York, USA, June 19-22,2019.
- Tolgfors, B. (2018). Transformative assessment in the subject of physical education.. Konferensbidrag vid AIESEP world congress, Edinburgh, UK, 25-28 July, 2018.
Licentiatavhandlingar
- Tolgfors, B. (2014). Bedömning för lärande i ämnet idrott och hälsa: didaktiska konsekvenser av styrning. Lic.-avh. Örebro: Örebro universitet.