ReShape - Research in sport, health and physical education
Om gruppen
Gruppuppgifter
Forskningsämne
Forskningsmiljöer
Forskningsgruppen ReShape (Research in sport, health and physical education) vid Örebro universitet är en tvärvetenskaplig grupp som fokuserar på att utforska sport och idrottsämnet inom samhällsvetenskap inklusive forskningsfrågor och metoder från idrottspedagogik, sport management, idrottspsykologi, idrottsutbildningens didaktik, hälsofrämjande och idrottshistoria.
Gruppen organiserar forskningsseminarier, ’pop-up-workshops’ och öppna presentationer.
I gruppen deltar även forskare från Högskolan Dalarna (Gunn Nyberg, Erik Backman och Andreas Isgren Karlsson) samt Högskolan i Skövde (Ninitha Maivorsdotter)
ReShape är associerad med the International Socio-Cultural Research Group on Women’s Artistic Gymnastics (ISCWAG), ett nätverk av forskare som bedriver forskning på artistisk gymnastik.
Forskare
- Daniel Alsarve
- Joacim Andersson
- Erik Andersson
- Dean Barker
- Natalie Barker-Ruchti
- Annica Caldeborg
- Helena Ericson
- Christer Ericsson
- Susanna Geidne
- Sören Hjälm
- John Jouper
- Ninitha Maivorsdotter
- Mikael Quennerstedt
- Robert Svensson
- Björn Tolgfors
- Valeria Varea
- Marie Öhman
- Karin Andersson, Doktorand
- Karl Jansson, Doktorand
- Rasmus Karlander, Doktorand
- Robin Lindgren, Doktorand
- Lina Mrak, Doktorand
- Jan Mustell, Doktorand
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- #gymnastalliance: En internationell studie om kvinnliga gymnasters uttalanden om övergrepp
- Användandet av den pedagogiska innovationen "the practising model" i idrott och hälsa: en kvalitativ flerfallsstudie.
- Barn i familjer med missbruksproblem - Från riskgrupp till friskgrupp
- Det ideella arbetet inom Arvsfondens projekt
- Discourses about the body, health, and weight amongst physical education teachers
- Don't touch! - Pedagogical consequences of the "forbidden" body in Physical Education
- Du borde skämmas! Utforskande av användningen av "fat shaming" i tränarpraxis
- Familjen De Geer, bruket och folket Lesjöfors, ett svenskt industriellt "mönstersamhälles " Uppgång och fall
- Från fötter till betyg - rörelseförståelse för nyanlända flickors aktiva deltagande och måluppfyllelse i skolämnet idrott och hälsa
- Idrott i Covid-19-tider
- Idrottsdidaktik
- Idrottsföreningen som hälsofrämjande arena
- Ishockey i förändring - maskulinitetsideal och våldsnormer i svensk ishockey ca 1965 till idag
- Learning to move differently: Developing a non-dualistic theory of movement learning (MOVE project)
- Möten med naturen i utbildningspraktik
- Potential eller krock i utbildning? Asylsökande ungdomars möte med hälsoundervisning i skolan
- Qigongträningens effekter på sinnestämning och känslor
- Skolämnet idrott och hälsa: innehåll och lärande
- Teaching traditions and learning. Comparative didactic analysis of science education and physical education and health in Sweden, Switzerland and France.
- TV-spel som hälsofostran
- Utbildning för hållbar sport management
- Ämneskunskaper i rörelse i lärarutbildning i idrott och hälsa
- Övergångar från lärarutbildning till undervisningspraktik i ämnet idrott och hälsa
Avslutade projekt
- Bedömning för lärande i ämnet idrott och hälsa
- Dopad via kosttillskott? En förstudie om doping och kosttillskott inom föreningsidrotten i Sverige
- Interkulturella möten i ämnet idrott och hälsa
- Naturmöten och miljömoraliskt lärande en tvärvetenskaplig studie av utbildningspraktiker för hållbar utveckling utifrån miljödidaktiska, miljöetiska och miljöhistoriska perspektiv
- Promoting national implementation for sports club for health (sCFORH) programmes in member states
- Samhällsvetenskaplig idrottsforskning
- Skolmåltiden som pedagogiskt verktyg