This page in English

Cecilia Nakeva Von Mentzer

Cecilia Nakeva Von Mentzer Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för hälsovetenskaper

E-post: Y2VjaWxpYS5uYWtldmEtdm9ubWVudHplcjtvcnUuc2U=

Telefon: 019 301272

Rum: P2150

Cecilia Nakeva Von Mentzer

Om Cecilia Nakeva Von Mentzer

Om Cecilia Nakeva Von Mentzer

Cecilia Nakeva von Mentzer är universitetslektor i hörselvetenskap vid Örebro universitet sedan april 2019. Hon har en logopedexamen från Karolinska institutet (1991) och en doktorsexamen i handikappvetenskap vid Linköpings universitet (2014). Cecilia var tidigare universitetsadjunkt och postdoc vid institutionen för Neurovetenskap vid Uppsala universitet.

Forskning

Cecilia Nakeva von Mentzers forskning handlar i huvudsak om bedömning och behandling av talsvårigheter, språkstörning och lässvårigheter hos barn med och utan hörselskador. Detta innebär utveckling av bedömningsmetoder för språk- och taluppfattning, liksom framtagning och utvärdering av metoder för att främja barns tal-, språk- och läsförmåga. På senare tid omfattar forskningen även sociala aspekter på kommunikativa funktionsnedsättningar. Forskningen sker ofta i samarbete med andra professioner som psykologer, hörselläkare, ingenjörer och specialpedagoger.

Cecilia är huvudansvarig för ett forskningsprojekt: Språk, kommunikation och psykiskt välbefinnande hos unga vuxna med hörselnedsättning: en långtidsuppföljning (SKOP). 

Hon är också ansvarig för en enkätstudie "Att skapa plats för barn – det fysiska rummets betydelse för möten och samtal i socialtjänsten: ett tvärvetenskapligt perspektiv" som ingår i ett tvärvetenskapligt projekt tillsammans med forskare i socialt arbete och arbetsterapi.

 SKOP

Det övergripande syftet med projektet är att undersöka hur ung vuxenålder upplevs av ungdomar med hörselnedsättning ur ett språk- och kommunikationsperspektiv och hur sambanden ser ut med psykiskt välbefinnande. I projektet följer vi upp en grupp barn som använder cochleaimplantat (CI) eller hörapparat (HA) drygt tio år efter att de deltog i forskningsprojekt om läsning. Målet är att öka kunskapen om unga vuxna med hörselnedsättning ur ett längre livsperspektiv. En delstudie om lyssningsförmåga hos unga vuxna har presenterats på nordisk konferens i logopedi i nov 2024.

Att skapa plat för barn

Barn som möter socialtjänsten befinner sig ofta i utsatta livssituationer. Vårt projekt undersöker hur de fysiska miljöerna där dessa möten sker påverkar barnets trygghet, delaktighet och möjlighet att uttrycka sig. Genom en enkätstudie riktad till socialsekreterare kartlägger vi deras erfarenheter av mötesrum – var samtalen sker, hur rummen är utformade och hur detta upplevs påverka relationen till barnet. Resultaten kan bidra till konkreta förändringar i hur socialtjänstens lokaler planeras och används, vilket i sin tur kan stärka barns rättigheter och välbefinnande. Projektet är tvärvetenskapligt, förankrat i praktiken och har potential att påverka både policy och vardaglig yrkesutövning i socialt arbete.

Cecilia Nakeva von Mentzer ingår i ämnesrådet för Funktionsnedsättning och samhälle, är medlem i forskningsmiljön SpecUL - Specialpedagogik, Utveckling och Lärande, och forskargruppsledare för Kom till tals

 

UNDERVISNING

Pedagogiskt förhållningssätt

Cecilias pedagogiska förhållningssätt grundar sig i tre nyckelord: nyfikenhet, kunskapsbaserat omdöme och relation. Förhållningssättet bygger på de erfarenheter hon gjorde när hon arbetade som barnlogoped i klinik 1991-2009 och hade tät kontakt med barnen och deras viktiga vuxna. Flera av de pedagogiska utvecklingsprojekt hon gjorde i klinik liksom hennes terapeutiska skolning, har således på många sätt satt an tonen för hur hon arbetar som högskolepedagogisk lärare.

Cecilia träffar studenter på alla utbildningsnivåer; de som är nya inom högre utbildning och de som befinner sig på magister- och doktorandnivå. De programstudenter hon undervisar befinner sig inom hörselvetenskap, arbetsterapi, omvårdnad och specialpedagogik. Bredden på programstudenterna gör att hon behöver skapa sig en bild av studenternas studievardag och kommande yrkessituation på ett aktivt sätt. Sammantaget innebär undervisningssituationen att hon behöver förstå varifrån studenten kommer och vart studenten är på väg.

En särskild aspekt Cecilias lärarroll på Örebro universitet är hennes logopediska yrkesbakgrund som kräver särskilda förberedelse för att synliggöra logopediska insatser för olika patientgrupper (exempelvis, utvecklingsrelaterad språkstörning, röst och afasi). För att möjliggöra detta för hon en kontinuerlig dialog med specialiserade logopeder inom olika områden.

Cecilias undervisningsportfölj omfattar alltifrån praktiska övningar i kroppskännedom och röst, föreläsningar, laborationer i akustisk fonetik och talperception, barns språk, kognition, hörsel och läsning, och statistik för att nämna några exempel.

Cecilia Nakeva von Mentzer undervisar på grundnivå på Audionomprogrammet och Arbetsterapiprogrammet liksom på Magisterprogrammet i arbetsterapi/hörselvetenskap. Hon handleder uppsatser på grund- och avancerad nivå. I februari 2024 disputerade Petter Kallioinen där hon var biträdande handledare.

 

Forskargrupper

Publikationer

Artiklar i tidskrifter |  Artiklar, forskningsöversikter |  Doktorsavhandlingar, sammanläggningar |  Kapitel i böcker, del av antologier |  Konferensbidrag |  Övrigt | 

Artiklar i tidskrifter

Artiklar, forskningsöversikter

Doktorsavhandlingar, sammanläggningar

Kapitel i böcker, del av antologier

Konferensbidrag

Övrigt