Cecilia Nakeva Von Mentzer
Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för hälsovetenskaperE-post: cecilia.nakeva-vonmentzer@oru.se
Telefon: 019 301272
Rum: P1229

Om Cecilia Nakeva Von Mentzer
Cecilia Nakeva von Mentzer är universitetslektor i hörselvetenskap vid Örebro universitet sedan april 2019. Hon har en logopedexamen från Karolinska institutet (1991) och en doktorsexamen i handikappvetenskap vid Linköpings universitet (2014). Cecilia Nakeva von Mentzer var tidigare universitetsadjunkt vid Logopedprogrammet vid Uppsala universitet.
Forskning
Cecilia Nakeva von Mentzers forskning handlar i huvudsak om bedömning och behandling av talsvårigheter, språkstörning och lässvårigheter hos barn med och utan hörselskador. Detta innebär utveckling av bedömningsmetoder för språk- och taluppfattning, liksom framtagning och utvärdering av metoder för att främja barns talförmåga, språkförmåga och läsförmåga. Sedan 2019 omfattar forskningen även sociala aspekter på kommunikativa funktionsnedsättningar. Forskningen sker ofta i samarbete med andra professioner som psykologer, hörselläkare, ingenjörer och specialpedagoger.
Cecilia är ansvarig för forskningsprojektet Kommunikativ aktivitet och delaktighet för barn med tal- och språkstörning. Syftet med forskningsprojektet är att belysa barnets, vårdnadshavarens och pedagogens erfarenheter av om och hur tal- och språkstörning påverkar social interaktion och känsla av delaktighet. Målet är att definiera bemötanden som skapar bästa möjliga förutsättningar för barnet i två viktiga miljöer, hemmet och för(skolan). Aspekter av studien diskuterades vid ett ORU Talks hösten 2021.
Cecilia Nakeva von Mentzer ingår i forskningsmiljöerna Funktionsnedsättning och samhälle och SpecUL - Specialpedagogik, Utveckling och Lärande.
Undervisning
Pedagogiskt förhållningssätt
Mitt pedagogiska förhållningssätt baseras på min terapeutiska bakgrund som klinisk logoped i arbete med barn och föräldrar, i interprofessionella team inom neuropsykiatri och hörsel, liksom VFU-ansvarig för logopedstudenter i dyslexi. Mycket av hantverket i att förmedla ett yrkeskunnande inom logopedi och audiologi ligger som jag ser det, i det goda samtalet mellan terapeut och nätverket kring individer med hörselskador, språkstörning eller dyslexi. Grunden för att detta ska fungera är ett genuint intresse att försöka förstå individens funktionsnivå och hur jag som terapeut i samspel med den miljö som individen befinner sig i, kan hjälpa den ta nästa steg i utvecklingen. Detta förhållningssätt använder jag även i lärar-studentinteraktionen på universitetsnivå.
I och med att jag alltid har känt ett stort värde i att samarbeta med barnets viktiga vuxna – då jag främst arbetat med barn – har jag aktivt sökt mig till pedagoger ute i de lokala verksamheterna. Jag initierade exempelvis den uppsökande roll som logopeden i hörselimplantat-teamet i Uppsala nu har med regelbundna besök i barnets förskola/skola. Likaså bjöd jag regelbundet in specialpedagoger i länet till logopedmottagningen på Akademiska sjukhuset för att vi skulle ha möjlighet att utbyta kunskap kring gemensamma elever.
Detta aktiva och samverkande sätt har jag fortsatt med under mitt arbete som lektor vid Enheten för aktivitet och hälsa. Örebro universitet. Detta genom att sedan 2020 vara medlem i den specialpedagogiska forskningsmiljön ”Specialpedagogik, utveckling och lärande” under ledning av biträdande lektor Anette Bagger och gästprofessor Julie Allan. Då logopedi-ämnet områdesmässigt befinner sig emellan mjukare (specialpedagogik) och hårdare (hörsel- och funktionsnedsättning och samhälle) värden sker en regelbunden växelverkan mellan dessa vilket är fruktsamt.
Cecilia Nakeva von Mentzer undervisar på grundnivå på Audionomprogrammet, Arbetsterapiprogrammet och Sjuksköterskeprogrammet liksom på Magisterprogrammet i arbetsterapi/hörselvetenskap. Hon handleder uppsatser på grund- och avancerad nivå, och handleder för närvarande en doktorand Petter Kallioinen, och en postdoc, Parivash Ranjbar.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Stewart, H. J. , Cash, E. K. , Pinkl, J. , Nakeva von Mentzer, C. , Lin, L. , Hunter, L. L. , Moore, D. R. & CCHMC Division of Audiology, . (2022). Adaptive Hearing Aid Benefit in Children With Mild/Moderate Hearing Loss: A Registered, Double-Blind, Randomized Clinical Trial. Ear and Hearing, 43 (5), 1402-1415.
- Nakeva von Mentzer, C. (2021). Audiometric profiles in children with speech sound disorder: Subclinical hearing loss as a potential factor. Clinical Linguistics & Phonetics, 35 (9), 847-873.
- Engström, E. , Kallioinen, P. , Nakeva von Mentzer, C. , Lindgren, M. , Sahlén, B. , Lyxell, B. , Ors, M. & Uhlén, I. (2021). Auditory event-related potentials and mismatch negativity in children with hearing loss using hearing aids or cochlear implants: A three-year follow-up study. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 140.
- Nakeva von Mentzer, C. (2021). Corrigendum to “Phonemic discrimination and reproduction in 4-5-year-old children: Relations to hearing” [Int. J. Pediatr. Otorhinolaryngol., 133 (2020), 1–12]. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 140.
- Nakeva von Mentzer, C. , Kalnak, N. & Jennische, M. (2021). Intensive computer-based phonics training in the educational setting of children with Down syndrome: An explorative study. Journal of Intellectual Disabilities, 25 (4), 636-660.
- Levlin, M. & Nakeva von Mentzer, C. (2020). An evaluation of systematized phonics on reading proficiency in Swedish second grade poor readers: Effects on pseudoword and sight word reading skills. Dyslexia, 26 (4), 427-441.
- Engström, E. , Kallioinen, P. , Lindgren, M. , Nakeva von Mentzer, C. , Sahlén, B. , Lyxell, B. & Uhlén, I. (2020). Computer-assisted reading intervention for children with hearing impairment using cochlear implants: Effects on auditory event-related potentials and mismatch negativity. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 137.
- Nakeva von Mentzer, C. (2020). Phonemic discrimination and reproduction in 4-5-year-old children: Relations to hearing. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 133.
- Engström, E. , Kallioinen, P. , Nakeva von Mentzer, C. , Lindgren, M. , Ors, M. , Sahlén, B. , Lyxell, B. & Uhlén, I. (2019). Computer-assisted reading intervention for children with sensorineural hearing loss using hearing aids: Effects on auditory event-related potentials and mismatch negativity. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 117, 17-25.
- Nakeva von Mentzer, C. , Sundström, M. , Enqvist, K. & Hällgren, M. (2018). Assessing speech perception in Swedish school-aged children: preliminary data on the Listen–Say test. Logopedics, Phoniatrics, Vocology, 43 (3), 106-119.
- Uhlen, I. , Engström, E. , Kallioinen, P. , Nakeva von Mentzer, C. , Lyxell, B. , Sahlen, B. , Lindgren, M. & Ors, M. (2017). Using a multi-feature paradigm to measure mismatch responses to minimal sound contrasts in children with cochlear implants and hearing aids. Scandinavian Journal of Psychology, 58 (5), 409-421.
- Eliasson, A. , Holmström, L. , Aarne, P. , Nakeva von Mentzer, C. , Weiland, A. , Sjöstrand, L. , Forssberg, H. , Tedroff, K. & et al. (2016). Efficacy of the small step program in a randomised controlled trial for infants below age 12 months with clinical signs of CP: a study protocol. BMC Pediatrics, 16.
- Kallioinen, P. , Olofsson, J. , Nakeva von Mentzer, C. , Lindgren, M. , Ors, M. , Sahlén, B. , Lyxell, B. , Engström, E. & et al. (2016). Semantic Processing in Deaf and Hard-of-Hearing Children: Large N400 Mismatch Effects in Brain Responses, Despite Poor Semantic Ability. Frontiers in Psychology, 7.
- Nakeva von Mentzer, C. , Lyxell, B. , Sahlén, B. , Dahlström, Ö. , Lindgren, M. , Ors, M. , Kallioinen, P. , Engström, E. & et al. (2015). Segmental and suprasegmental properties in nonword repetition: An explorative study of the associations with nonword decoding in children with normal hearing and children with bilateral cochlear implants. Clinical Linguistics & Phonetics, 29 (3), 216-235.
- Nakeva von Mentzer, C. , Sundström, M. , Enkvist, K. & Hällgren, M. (2015). Talperception hos svenska normalhörande skolbarn i tyst och störande tal: effekt av fonetiska kontraster, ljudbakgrund och kön. Audionomen : medlemstidning för Audionomföreningen (3).
- Nakeva von Mentzer, C. (2015). Tänka om ljud: Fonologisk lästräning vid datorn för döva och hörselskadade barn som använder cochleaimplantat eller hörapparat. Dyslexi – aktuellt om läs- och skrivsvårigheter (2).
- Nakeva von Mentzer, C. , Lyxell, B. , Sahlén, B. , Dahlström, Ö. , Lindgren, M. , Ors, M. , Kallioinen, P. & Uhlén, I. (2014). The Phonics Approach in Swedish Children using Cochlear Implants or Hearing Aids: Inspecting Phonological Gain. Journal of Communication Disorders, Deaf Studies & Hearing Aids, 2 (3), 117.
- Nakeva von Mentzer, C. , Lyxell, B. , Sahlén, B. , Wass, M. , Lindgren, M. , Ors, M. , Kallionen, P. & Uhlén, I. (2013). Computer-assisted training of phoneme-grapheme correspondence for children who are deaf and hard of hearing: Effects on phonological processing skills. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 77 (12), 2049-2057.
- Nakeva von Mentzer, C. , Lyxell, B. , Sahlén, B. , Dahlström, Ö. , Lindgren, M. , Ors, M. , Kallioinen, P. & Uhlén, I. (2013). Ljudinriktad läsintervention vid datorn för barn med cochleaimplantat (CI) och/eller hörapparat (HA): läsförändring och kognitiva faktorer. Logopednytt (4), 18-23.
- Nakeva von Mentzer, C. (2013). Ljudinriktad läsintervention vid datorn för barn med cochleaimplantat eller hörapparat: Läsförändring och kognitiva faktorer. Barnplantabladet (3), 28-30.
- Nakeva von Mentzer, C. , Lyxell, B. , Sahlén, B. , Wass, M. , Lindgren, M. , Ors, M. , Kallioinen, P. , Engström, E. & et al. (2012). Datorbaserad fonologisk intervention för barn med cochleaimplantat (CI) och/eller hörapparat (HA): effekter på fonologiska färdigheter. Logopednytt (3), 18-23.
- Nakeva von Mentzer, C. (2012). Interventionsstudie med fokus att förbättra fonologiska färdigheter. Barnplantabladet (3), 34-35.
- Nakeva von Mentzer, C. (2008). Pratvis: dotorbaserad uttalsträning. Dyslexi – aktuellt om läs- och skrivsvårigheter (4).
Artiklar, forskningsöversikter
- Kallioinen, P. , Olofsson, J. K. & Nakeva von Mentzer, C. (2023). Semantic processing in children with Cochlear Implants: A review of current N400 studies and recommendations for future research. Biological Psychology, 182.
Doktorsavhandlingar, sammanläggningar
- Nakeva von Mentzer, C. (2014). Rethinking Sound: Computer-assisted reading intervention with a phonics approach for deaf and hard of hearing children using cochlear implants or hearing aids. (Doctoral dissertation). (Sammanläggning) Linköping: Linköping University Electronic Press.
Kapitel i böcker, del av antologier
- Lyxell, B. , Wass, M. , Sahlén, B. , Ibertsson, T. , Asker-Arnason, L. , Uhlén, I. , Henricson, C. , Nakeva von Mentzer, C. & et al. (2013). Hearing and cognitive development in deaf and hearing-impaired children: effects of intervention. I: Gastone G. Celesia, Disorders of Peripheral and Central Auditory Processing (ss. 71-80). . Elsevier.
Konferensbidrag
- Nakeva von Mentzer, C. , Hua, H. , Sundström, M. , Enqvist, K. & Hällgren, M. (2015). Assessing Children’s Speech Processing Ability using a New Analytical Method: The Listen-Say Test. I: Assessing Children’s Speech Processing Ability using a New Analytical Method: The Listen-Say Test.. Konferensbidrag vid Conference on Cognitive Hearing Science Linköping June 2015. Uppsala:
- Nakeva von Mentzer, C. (2015). The Listen-Say Test -: Assessment of speech processing in children 2015. Konferensbidrag vid Cochlear Nordic Symposium in Copenhagen, 27-29 January 2015, Copenhagen, Denmark. Uppsala:
Övrigt
- Nakeva von Mentzer, C. & Ranjbar, P. (2020). The web-based sentence repetition test to diagnose developmental language disorder (DLD): User manual.