Kommunikativ aktivitet och delaktighet hos barn med tal- och språkstörning
Om projektet
Projektuppgifter
Projektstatus
Pågående 2020 - 2021
Kontaktperson
Forskningsämne
Forskningsmiljöer
Begränsningar avseende kommunikativ aktivitet och delaktighet är sällan undersökt på svenska barn med tal- och språkstörning med eller utan hörselskada. Det övergripande syftet med forskningsprojektet är att undersöka konsekvenser av dessa funktionshinder hos barn i förskoleåren genom ett biopsykosocialt perspektiv (ICF-CY; WHO, 2007). Inom projektet används för första gången en svensk bearbetning av ett internationellt validerat instrument, Taldelaktighets och aktivitetsbedömning av barn (McLeod, 2004). Projektet kommer genom detta instrument och genom att särskilt rikta fokus på interaktionen mellan individ och miljö, belysa såväl barnets egen beskrivning som betydelsefulla vuxnas, av kommunikativ aktivitet, och känsla av delaktighet i familjen, bland vänner och personal på (för-) skolan.
Är du förälder till ett barn (5–6 år) med tal- och språkstörning och bor i Mälardalsregionen? Vill du och ditt barn delta i undersökningen? Läs vidare här.
Samarbetspartners
- DHB: Riksförbundet för döva, hörselskadade barn och barn med språkstörning
- Rosenlunds logoped- och hörselhabilitering