Daroon Yassin
Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: daroon.yassin@oru.se
Telefon: 019 303747
Rum: F2151

Om Daroon Yassin
Mina främsta forskningsintressen rör skrivande och skrivutveckling i utbildningssammanhang. Här har min forskning särskilt varit inriktad mot skrivundervisning och elevproducerade texter i grundskolans tidiga år. Min forskning har också behandlat bedömning i den svenska grundskolans nationella prov.
Merparten av min undervisning gör jag inom lärarutbildningen där jag undervisar på kurser i grammatik, textanalys och läs- och skrivdidaktik på grundlärarprogrammet, och på kurser i textanalys, språksociologi och språkfärdighet på ämneslärarprogrammet.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Deutschmann, M. , Borgström, E. , Yassin Falk, D. , Steinvall, A. & Svensson, J. (2023). "It ain't what you say. It's the way you say it": adapting the matched guise technique (MGT) to raise awareness of accentedness stereotyping effects among Swedish pre-service teachers. Language Awareness, 32 (2), 255-277.
- Graham, S. , Skar, G. B. & Falk, D. Y. (2020). Teaching writing in the primary grades in Norway: a national survey. Reading and writing, 34 (2), 529-563.
- Bonnevier, J. , Borgström, E. & Yassin, D. (2017). Normers roll i ett mål- och kriterierelaterat bedömningssystem. Utbildning och Demokrati, 26 (2), 21-47.
- Borgström, E. & Yassin, D. (2010). Tioåringar skriver nationellt prov. Texter om svenska med didaktisk inriktning, 7, 25-33.
Doktorsavhandlingar
- Yassin Falk, D. (2017). Skrivundervisning i grundskolans årskurs 3. (Doctoral dissertation). Örebro: Örebro University.
Kapitel i böcker, del av antologier
- Yassin Falk, D. & Jølle, L. (2022). Texter i dialog: Ett metafunktionellt perspektiv på samtal under argumenterande skrivande i skolår 2. I: Randi Solheim; Hildegunn Otnes; Marit Olave Riis-Johanssen, Samtale, samskrive, samhandle: Nye perspektiv på muntlighet og skriftlighet i samspill (ss. 47-69). Oslo: Universitetsforlaget.
- Solheim, R. & Falk, D. Y. (2021). Skrivarutvikling og skrivekompetanse: Funksjonelle og formålsretta perspektiv på den første skriveopplæringa. I: Lennart Jølle; Ann Sylvi Larsen; Hildegunn Otnes; Leiv Inge Aa, Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden (ss. 199-221). Oslo: Universitetsforlaget.
- Yassin, D. & Skar, G. B. (2020). Skrivbedömning och respons. I: Karin Forsling, Catharina Tjernberg, Skrivundervisningens grunder (ss. 75-102). Malmö: Gleerups Utbildning AB.
- Ledin, P. , Holmberg, P. , Wirdenäs, K. & Yassin, D. (2013). Skrivundervisning i skolan bör ha tydliga mål: TOKIS: En skrivpedagogisk modell för textaktiviteter och textsamtal i skolan. I: Vetenskapsrådet, Resultatdialog 2013 (ss. 89-101). Stockholm: Vetenskapsrådet.
- Yassin, D. (2011). Elever i år 3 tycker till: Interpersonell grammatik för åsikter och råd i insändartexter. I: Per Holmberg, Anna-Malin Karlsson och Andreas Nord, Funktionell textanalys (ss. 114-126). Stockholm: Norstedts Förlag.
Rapporter
- Lundahl, C. , Bonnevier, J. , Arensmeier, C. , Borgström, E. , Lennqvist-Lindén, A. , Nilsson, P. , Sundberg, B. , Sundhäll, M. & et al. (2016). Nationella proven i grundskolans årskurs 6 och 9: En uppföljning av lärares, rektorers och elevers uppfattningar om proven. Stockholm: Skolverket (Skolverkets rapport 447).