This page in English

Josefine Karlsson

Tjänstetitel: Universitetsadjunkt Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

E-post:

Telefon: 019 303523

Rum: F3242

Josefine Karlsson

Om Josefine Karlsson

Aktuell forskning och samhällsnyttig utveckling

Josefine Karlsson är sedan 2018 adjunkt i pedagogik och undervisar på lärarprogrammet på Örebro Universitet. Där undervisar hon både förskollärarstudenter, grundskollärarstudenter, och specialpedagogikstudenter. Samtidigt medverkar Josefine i forskarmiljön Specialpedagogik, Utveckling och Lärande. Forskningen som Josefine bedriver har utgångspunkt i kognitionsvetenskapliga teorier och metoder och berör vilka faktorer som påverkar barns läsförståelseförmåga. Här finns ett fokus på individens kunnande och utveckling men även dennes möte med klassrum och skola på grupp- och organisationsnivå.

På Örebro universitet är Josefine även involverad i Social Impact Lab, där sociala innovationer uppstår ur akademiska forskningsresultat. Här arbetar Josefine med en idé om en digital läskompis för elever. Arbetet ingår även i Framtidens lärarutbildning eftersom kunskapen även tas tillvara för att utbilda våra lärarstudenter. Eftersom detta digitala undervisningsverktyg blir individanpassat är idén särskilt viktig för specialpedagogik och specialpedagogikens teorier blir viktiga för att ta fram den digitala läskompisen.

Forskarutbildning

Efter sin kandidatexamen i kognitionsvetenskap 2007 på Skövde Högskola, tog Josefine sin forskningsmaster i kognitionsvetenskap 2011 vid Universiteit van Amsterdam. Under sitt forskningsmaster utvecklade hon ett intresse för forskning om läsning och språkutveckling. I mars 2012 startade Josefine sina doktorandstudier vid Institutionen för pedagogik och utbildning. Forskningen som Josefine bedrivit som doktorand är grundad i kognitionsvetenskapliga teorier och metoder, med frågor som rör vilka faktorer som påverkar barns läsförståelseförmåga. Dessa faktorer inbegriper läsarens kognitiva förmågor, samt textens och uppgiftens svårighetsgrad. Under ledning av professor Dr. Paul van den Broek och Dr. Linda van Leijenhorst arbetade hon med flera forskningsprojekt, inklusive de som rapporterades i hennes avhandling. Josefine disputerade i april 2021. Dessutom var Josefine involverad i olika undervisningsaktiviteter för studenter på olika program och nivåer och fick därmed behörighet att undervisa vid universitet.

Stipendier, certifikat och priser

2021              Stipendium för att utveckla en digital prototyp av läsförståelseprogram, innovationsrådet Fyrklövern.

2020              Interna forskningsmedel, Örebro Universitet.

2019              Stipendium för att undersöka vilka digitala läsförståelseprogram som används i svenska skolor, innovationsrådet Fyrklövern.

2018              Plats inom Social Impact Lab att utveckla ett digitalt läsförståelseprogram, Örebro Universitet.

2016              Grundläggande behörighet att undervisa vid högre utbildningar (BKO), Universitetet i Leiden.

2015              Leiden University Fund/ Den Dulk-Moermans – stipendie ämnat för forskning vid Karolinska Institutet.

2015              Erasmus+ Grant – stipendie ämnat för forskning vid Karolinska Institutet.

2015              Student Travel Fund Award – stipendie ämnat för att presentera forskningsresultat vid konferensen för Society of Text and Discourse, Minneapolis, USA.

2015              Pris för bästa forskningsposter, Winter School of Netherlands Graduateschool of Linguistics, Amsterdam.

Forskningsprojekt

Publikationer

Artiklar i tidskrifter | 

Artiklar i tidskrifter

Karlsson, J. , Jolles, D. , Koornneef, A. , van den Broek, P. & Van Leijenhorst, L. (2019). Individual differences in children's comprehension of temporal relations: Dissociable contributions of working memory capacity and working memory updating. Journal of experimental child psychology (Print), 185, 1-18.
Karlsson, J. , van den Broek, P. , Helder, A. , Hickendorff, M. , Koornneef, A. & van Leijenhorst, L. (2018). Profiles of young readers: Evidence from thinking aloud while reading narrative and expository texts. Learning and individual differences, 67, 105-116.