Food & Health@ORU gav Tatiana Marques möjlighet att nå ut bredare med sin forskning

Tatiana Marques delade med sig av kunskap om kostfibrer, som kan underlätta personliga kostrekommendationer, förbättrade folkhälsostrategier och ge en djupare förståelse för de invecklade sambanden mellan kost och välbefinnande.

En chans att inspirera, sprida kunskap, nätverka och hitta samarbeten med andra parter. Det är tanken bakom seminarieserien Food & Health@ORU. Vårens första gäst var forskaren Tatiana Marques, som presenterade forskning om kostfibrernas roll för människors hälsa.

Hallå där, Tatiana Marques, biträdande lektor i medicin vid Institutionen för medicinska vetenskaper. Nyligen deltog du på seminarieserien Food & Health@ORU för att presentera din forskning om kostfibrer och deras inverkan på hälsan.

Hur var det att föreläsa på seminarieserien Food & Health@ORU?

– Det var en väldigt positiv upplevelse, jag blev inbjuden att prata om ett ämne som jag tycker om och som jag tror är intressant för allmänheten. Det var ett bra antal personer i publiken. Jag gillade också att frukost erbjöds före presentationen, då fick jag lite tid att prata med publiken, säger Tatiana Marques.

Varför är det viktigt för dig att presentera din forskning i ett sådant här sammanhang?

– För det mesta presenteras min forskning för mina kollegor, människor som arbetar inom samma område eller nära samarbetspartners. Jag tycker att det är viktigt att presentera vårt arbete för en bredare publik som kan inkludera andra universitetsavdelningar men också företag och lekmän. På så sätt får folk veta vilken typ av forskning som bedrivs på universitetet, samtidigt som jag får en bredare återkoppling på mitt arbete med olika frågor, kommentarer och perspektiv.

Fick du några frågor under seminariet som du kanske kan använda dig av i ditt framtida arbete?

– Jag fick en fråga från en kollega inom idrottsvetenskapen, som var mycket intressant och som kanske kan beaktas i framtida studier.

Seminarieserien Food & Health@ORU arrangeras av Samverkansplattformen Mat och hälsa. Läs mer på plattformens hemsida.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Jesper Eriksson