Forskare undersöker om AI kan användas för att stödja brottsförebyggande arbete

IT-verktyget Embrace, som hjälper kommuner att kartlägga brottslighet och öka tryggheten, är en forskningsbaserad innovation som grundats av professor Henrik Andershed.

Det digitala verktyget Embrace, en forskningsbaserad innovation skapad av professor Henrik Andershed, hjälper aktörer i samhället att samarbeta för att öka tryggheten och minska brottsligheten. Nu ska AI-forskare ta reda på om det går att addera ett lager av artificiell intelligens på verktyget, för att stödja det brottsförebyggande arbetet.

Det regionala utvecklingsprojektet AI.ALL koordineras av Örebro universitet och har ett antal samarbetspartners inom offentlig sektor och industri. Projektet finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden och Region Örebro län.

Europeiska regionala utvecklingsfondens logotyp

Henrik Andershed, professor i psykologi och kriminologi vid Örebro universitet, har utvecklat innovationen Embrace som han i dag driver genom bolaget Embrace Safety.

Embrace är ett digitalt system som hjälper kommuner att samarbeta med andra samhällsaktörer – som polis, fastighetsägare, näringsliv, offentlig sektor och invånare – för att kartlägga och analysera brottslighet, samt fungera som ett beslutsstöd för brottsförebyggande åtgärder.

Vill undersöka om AI kan stödja teorier inom kriminologin

I och med att systemet är digitalt och bygger på data, kan det finnas en stor potential att tillämpa artificiell intelligens på systemet. Det nya AI.ALL-projektet FBAI (Förebygga brott med hjälp av AI) ska undersöka om AI kan användas för att stödja teorier inom kriminologin.

Ett första steg är att se vilken typ av data som går att tillföra systemet. Här har forskarna börjat genomföra databerikning – alltså strukturering, rensning och sortering – av öppen och okänslig data, som exempelvis var busshållplatser och parkeringsplatser ligger och vilket väder det var vid en viss tidpunkt.

– Vi har nu berikat data kring brottslighet tillsammans med andra datakällor, till exempel entiteter på karta såsom var krogar, affärer, busshållplatser, parkeringsplatser och skolor ligger, samt väderuppgifter. Det är det första steget för att få en rik och stor mängd data, säger Henrik Andershed.

”Nyckeln är att hitta rätt tillämpningar”

Nästa steg blir upp till AI-forskarna och utvecklarna. Då ska systemet kompletteras med ett lager av AI, som ska hitta relationer och kopplingar i datamängderna, förklarar Amy Loutfi, som är professor i informationsteknologi och leder forskargruppen.

– Nyckeln är att hitta rätt typer av tillämpningar där AI förbättrar vår förmåga till beslutsstöd, baserat på den typ av data som vi har tillgänglig. Jag hoppas att detta projekt ska bli ett första frö, som kommer att leda till ytterligare samarbeten och skärningspunkter mellan dessa forskningsområden, säger Amy Loutfi.

FBAI finansieras av AI.ALL-projektet. Syftet med AI.ALL är tvådelat: Dels att ge forskare möjlighet att validera och applicera idéer inom artificiell intelligens genom att arbeta tillsammans med näringsliv och offentlig sektor. Dels att hjälpa näringsliv och offentlig sektor att accelerera sitt användande av AI.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Örebro universitet och Embrace Safety