Mining@ORU vill inspirera till samverkan mellan gruvbolag och akademi: ”Viktigt att jobba med innovation”

1/5

Gruveventet Mining@ORU drog fullt hus i ORU Innovation Arena i fredags. Målet är att föra akademi och näringsliv närmare varandra och samtidigt bjuda på inblickar i den senaste forskningen och i spännande SME-bolag.
– Det är viktigt att vi möjliggör möten under trivsamma och avslappnade former, Mining@ORU är ett mingelevent där man också får chansen att lyssna till vad som är nytt och innovativt i gruvbranschen just nu, säger Lotta Sartz, projektledare.

Ett 50-tal besökare gästade Mining@ORU, som arrangerades av Swedish Mining Innovation och AI Impact Lab i fredags. Deltagarna fick, förutom en chans att nätverka med varandra, även höra presentationer av SME-bolag och forskare samt få information om öppna utlysningar.

Två av besökarna var Fredrik Öberg och Mikael Ramström från Epiroc.

– Vi är en stor aktör inom mining globalt, med vår bas i Örebro. Därför är det viktigt för oss att ha ett nätverk runt Örebro och kunna jobba med innovation. Vi har pushat för det här i många år, så det är jättebra att vi får i gång event som Mining@ORU och fler samarbeten mellan Örebro universitet och Epiroc, säger Mikael Ramström.

– Jag tycker att det är spännande att träffa de lokala gruvbolagen. På morgonen i dag träffade jag Zinkgruvan Mining och då visade det sig att vi har gemensamma kontakter i olika delar av världen. Det är känns värdefullt att knyta ihop det större perspektivet med det lokala. Det är också viktigt att ha en mötesplats utanför den kommersiella världen, där vi inte bara pratar om nästa affär. Det kan ibland låsa diskussionen, så andra forum – som till exempel Mining@ORU – är viktiga, säger Fredrik Öberg.

Vad betyder samverkan med akademin – och Örebro universitet i det här fallet – för er som bolag?

– Om vi jämför med hur det fungerar i andra delar av världen så jobbar de ganska isolerat som enskilda företag, medan vi i Sverige har en tradition av att samarbeta mellan akademi, företag och offentliga myndigheter. Det är naturligt i Sverige, men inte i andra delar av världen – och de kommer ofta hit för att titta på det arbetssättet, säger Mikael Ramström och fortsätter:

– Vi har ett bra samarbete med Luleå tekniska universitet och känner att vi vill ha ett precis lika bra samarbete även med Örebro universitet inom området mining. Vi har redan ett nära samarbete inom andra områden, som till exempel automation och AI, men just inom mining-området skulle vi vilja ha mer samarbete. Mining@ORU är en bra uppstart för det arbetet.

Swedish Mining Innovation är ett strategiskt innovationsprogram för gruv- och metallproducerande industri och är en del av Vinnovas, Energimyndighetens och Formas satsning på strategiska innovationsområden (SIP). Luleå tekniska universitet är värd för Swedish Mining Innovation, där Lotta Sartz på Örebro universitet är projektledare för verksamheten i Bergslagen.

Lotta Sartz var nöjd med årets upplaga av Mining@ORU och hoppas att eventet ska skapa nya samarbeten och idéer för svensk gruvindustri.

– Det känns som att Mining@ORU har börjat etableras på riktigt nu, aktörerna i Bergslagen har länge behövt den här mötesplatsen så det känns extra roligt att få vara med och skapa den, säger Lotta Sartz.

Text och foto: Jesper Eriksson