Samverkansplattformen Mat och hälsa på besök i Laxå

Mia och Jocke Cleryd, ägare till Tivedens Lanthandel och krog i Laxå, tillsammans med Lavinia Gunnarsson och Mischa Billing från Samverkansplattformen Mat och hälsa vid Örebro universitet.

Ska man samverka behöver man lära känna varandra. Hur fungerar verksamheten? Vilka frågor eller utmaningar är aktuella just nu hos olika aktörer i regionen? Dessa frågor stod i fokus när Lavinia Gunnarsson och Mischa Billing från samverkansplattformen Mat och hälsa besökte två verksamheter i Laxå.

Samverkansplattformen Mat och hälsa ska driva på utvecklingen av hälsosammare mat genom att fungera som en bro mellan universitetet och näringslivet, i form av livsmedelsföretag och besöksnäring, samt den offentlig måltidsverksamhet. Dialoger förs med aktörerna utanför akademin för att få en bättre förståelse för de olika verksamheterna.

I Laxå besökte, Lavinia Gunnarsson, verksamhetsledare, och Mischa Billing, förändringsledare, Tivedens Lanthandel och krog som bland annat blev utsedd till Årets butiksrestaurang på Dagligvarugalan 2023. Det var ett tips som kom från näringslivschefen i Laxå kommun, Anna Wiktorsson, efter att Lavinia Gunnarsson besökte Business Region Örebros ledningsgrupp i december för att presentera samverkansplattformen.

– Vi träffade ägarna Mia och Jocke Cleryd och fick höra mer om deras verksamhet som ser olika ut över ett år, med fullt ös på sommaren och mycket lugnare på vintern. Maten som de serverar utgår så långt som möjligt från lokala råvaror och de värnar om bygden dels genom lanthandeln, dels genom att erbjuda ungdomarna i byn sommarjobb. Det var intressant att höra hur de får sin inspiration och hur de arbetar med att utveckla sin verksamhet, vilka deras framtidsplaner och utmaningar är, säger Mischa Billing.

Bild.

Lavinia Gunnarsson och Eva Sjögren.

Därefter fortsatte Lavinia Gunnarsson till Laxås äldreboende Ramundergården för ett möte med kommunens måltidschef Eva Sjögren, som har över 20 års erfarenhet som måltidschef på olika kommuner.

– Eva är intresserad av ny kunskap och brinner för de breda folkhälsofrågorna. Hon har tidigare deltagit på en av samverkansplattformens workshoppar i höstas och på ett Food & Health@ORU-seminarium. Vi diskuterade bland annat hur kommunerna jobbar med hållbarhet och hälsofrågor kopplat till offentliga måltider, samt vilka utmaningar och behov som finns, säger Lavinia Gunnarsson och avslutar:

– Från samverkansplattformens sida vill vi kunna fungera som en bro mellan akademin och de övriga verksamheterna. Då måste vi förstå hur kunskap och kompetens från universitetet kan stötta både små och medelstora företag liksom offentliga verksamheter när det gäller mat och hälsoaspekter. Besöket i Laxå gav oss en djupare förståelse, och samarbetet med dessa aktörer kommer att fortsätta. Eva ska delta vid nästa Food & Health@ORU-seminarium, medan Mia och Jocke ska försöka vara med vid en workshop som vi planerar för besöksnäringen i maj, säger Lavinia Gunnarsson.

Text: Jesper Eriksson