This page in English

Laboratoriesäkerhetshandboken

Inköp

Inköp görs främst via avtalade leverantörer, information om ramavtal och direktupphandling finns på Inforum (Stöd och service/ Ekonomi och inköp/ Inköp och upphandling). Vidare ska respektive enhets/institutions inköpsrutiner beaktas.

Inför inköp av nya kemikalier och kemiska produkter är det viktigt att bedöma riskerna med dessa och hur de är tänkta att användas, samt om det krävs tillstånd eller anmälan. När det gäller miljö- och hälsofarliga ämnen är det viktigt att beakta om produkten går att ersätta med en annan, mindre farlig produkt eller annan metod.

Alla nyinköpta kemikalier ska föras in i kemikalieregistret KLARA. Det finns minst en KLARA-behörig person per institution/enhet. Vid oklarhet om vem den personen är eller om de nya kemikalierna inte går att registrera i KLARA kontakta administratören (This is an email address). De säkerhetsdatablad som medföljer inköpta kemikalier ska registreras i Public 360, kemikaliers SDB registreras här en gång per år (vid frågor kontakta Carina Modig).