Utforma och reglera examinationer

Enligt 6 kap. 15 § HF ska formerna för bedömningen av studenternas prestationer anges i kursplanen. Examinationen ska alltid utformas så att studenten kan visa om denne uppfyller kursens mål. Vilka examinationsformer som är lämpliga beror därmed på hur kursens mål är utformade.

I kursplanen ska formerna för examinationen anges. Det finns olika former för att bedöma studenternas prestationer; till exempel skriftlig tentamen, skriftlig inlämningsuppgift, självständigt arbete, muntlig examination, praktisk examination, verksamhetsförlagd utbildning och löpande examination. Utöver detta ska också övriga föreskrifter som behövs rörande examinationen anges och föreskrivas för respektive examinationsmoment. Det kan exempelvis avse:

  • Om en examination ska ske individuellt eller i grupp, det kan exempelvis gälla vid examinationsformerna självständigt arbete eller skriftlig inlämningsuppgift. Observera att om examination sker i grupp måste den alltid utformas så att en individuell prövning kan ske utifrån kursens mål.
  • Om det ska finns möjlighet för en underkänd student att göra en komplettering för godkänt betyg istället för att göra en omexamination, ange i så fall inom vilken tid och på vilket sätt detta ska ske. 
  • Om det finns undantag från huvudregeln för hur lång tid det får gå mellan ordinarie examination och omexamination ska detta framgå. 
  • Om antalet tillfällen som studenten får genomgå examination är begränsade. 
  • Om möjligheten finns för examinator att sätta betyg i förtid i specifikt undantagsfall.

All examination är per definition obligatorisk. Det är inte tillåtet att avvika från reglerna om examinationsform i kursplanen, inte heller i samband med omexamination.

Information om hur examinationer och övriga föreskrifter kan föreskrivas i kursplanen återfinns på sidan Kursplaner på grundnivå och avancerad nivå, examinationsformer (kräver inlogg).