Vad är skillnaden mellan universitetet och gymnasiet?

Sex studenter går på campus.

Är du nyfiken på universitetsstudier? Här är fyra skillnader mellan att studera på universitetet jämfört med gymnasiet.

Mer ansvar än på gymnasiet

Att studera på universitetet innebär att du har ett stort eget ansvar. Föreläsningar är inte obligatoriska och sker oftast inte varje dag. Du ansvarar själv för hur mycket tid du vill eller behöver lägga ner på dina studier. Men att komma undan med att stressplugga kvällen innan fungerade kanske tidigare, men inte på universitetet.

Skräddarsy din utbildning

När du studerar vid ett universitet väljer du själv vilka ämnen som du vill läsa. På universitetet kan du läsa om det du brinner för. Du behöver inte heller följa ett specifikt utbildningsprogram. Du kan välja att plugga fristående kurser och pussla ihop din egen utbildning som passar för just dig. Du kan även välja om du vill studera på heltid, halvfart eller kvartsfart, på distans eller på plats.

Universitetet ställer högre krav

På universitetet ställs högra krav och du förväntas ta ansvar för dina studier. Som student behöver du själv leta fram information, hitta, köpa och läsa din kurslitteratur och se till att du når målen för varje kurs. Tempot är högt och du behöver lägga ned mycket tid på dina studier.

Studierna vid universitetet kan vara en utmaning och det krävs mycket arbete för att klara av dem. Det är också en del av att läsa på universitetet - det ska vara svårt för att du ska lära dig något. Om du skulle vara i behov av hjälp med dina studier så finns det alltid stöd och tips att få från universitetet eller andra studenter.

Läs mer här om hur du kan få stöd under studietiden på Örebro universitet

Din ekonomi som student

En klassisk stereotyp om universitetsstudenter är den så kallade “fattiga studenten”. Många flyttar hemifrån i samband med att de påbörjar sina studier vid universitetet. Det innebär ökade utgifter och många väljer att ta lån under sin studietid. Livet som student är en omställning, men med tiden lär du dig leva efter en budget.

Om du har möjlighet så kan du både ha ett extrajobb vid sidan av studierna och sommarjobba för att tjäna lite extrapengar. Dessutom kan du ansöka om bidrag som till skillnad från lån inte behöver betalas tillbaka.

Som du ser finns det en del skillnader med att studera på universitetet jämfört med gymnasiet. Men låt dig inte avskräckas. Universitetet och allt som tillkommer är kanske nytt och lite skrämmande men det är framförallt väldigt kul. Du träffar nya kompisar och du kan delta i roliga aktiviteter vid sidan av studierna. Dessutom utvecklas du som person och lär dig att bli mer självständig.

En student med sensorer på huvudet.

Urval till universitetet och högskolan

Så går urvalsprocessen till när du söker utbildning.

En student sitter och läser.

11 tips för att välja rätt utbildning

Så här väljer du rätt utbildning på universitetet.

Sex studenter som sitter i soffor och studerar.

Så väljer du rätt utbildning – studievägledarens bästa tips!

Så tycker studievägledaren att du ska tänka när du väljer utbildning.

En student vid ett mikroskåp.

Plugga eller jobba? Fyra anledningar till att läsa vidare!

Därför ska du läsa vidare efter gymnasiet.