”Att vara lärare vid ett universitet är helt fantastiskt”

Magnus Hansson med blommor och diplom.

Magnus Hansson är en av få lärare på Örebro universitet som har vunnit pedagogiska priset två gånger.

Magnus Hansson forskar om ekonomi, jämställdhet och pedagogik. På Örebro universitet undervisar han studenter i företagsekonomi. Två gånger har han vunnit pedagogiska priset, en utmärkelse som Örebro studentkår delar ut till den som studenterna röstar fram som universitetets bästa lärare.

Magnus Hansson är docent och lektor i företagsekonomi. Här kan du läsa mer om hans forskning.

Berätta om din forskning!

– Jag har forskat om flera olika saker. Till en början forskade jag ganska mycket om företag som går igenom stora förändringar. Förändringar som kan handla om neddragningar av personal, och nedläggningar av företag. Jag har också forskat om hur män och kvinnor i rollen som chefer beskrivs i media, men också hur de beskriver sig själva. Ett tredje forskningsspår har handlat om hur man kan använda design för att på ett bättre och tydligare sätt kunna kommunicera information till anställda i en organisation.

– De senaste åren har min forskning framför allt handlat om pedagogik och pedagogisk utveckling. I den forskningen har jag, tillsammans med andra kollegor, försökt utforska både rum och pedagogik och hur man kan designa rum för att bättre stödja både lärare, som undervisar, och studenter som är där för att lära sig.

Hur ser vardagen ut för en forskare och lärare på Örebro universitet?

– Min vardag är väldigt varierande och ingen dag är den andra lik. Vissa dagar är jag upptagen med att möta studenter i olika sammanhang. Det kan vara i form av en föreläsning, ett seminarium eller en workshop. Andra dagar arbetar jag tillsammans med andra lärare för att hjälpa dem med att utveckla deras pedagogik.

Vad är det bästa med att undervisa?

– Att vara lärare vid ett universitet är helt fantastiskt! Möjligheten att få möta studenter, på många och olika sätt, och att föra ett samtal och en dialog med dem för att tillsammans och gemensamt utveckla kunskap är verkligen så kul!

Att se studenter utveckla kunskaper, färdigheter och förmågor och att få vara med i den processen är något som jag är väldigt tacksam över.

Varför ska man plugga ekonomi vid Örebro universitet?

– Vårt samhälle kännetecknas i hög utsträckning av att vara organiserat på flera och olika sätt. Vi har en bred uppsättning av olika typer av organisationer och företag. Att utveckla kunskaper, färdigheter och förmågor som gör att man kan vara en del av och jobba i dessa organisationer och företag är något man lär sig när man studerar ekonomi. Att läsa ekonomi skapar också goda förutsättningar för att man i framtiden skall få ett spännande och roligt arbete, som man kan utvecklas i och igenom.

Vad är ditt bästa tips till mig som blivande student?

– Oj, svårt att bara ge ett tips… Men kanske så här: Se till att hitta en bra balans mellan att ha kul och lägga ner ordentligt med tid på dina studier. Du investerar tid, pengar, tanke och kraft i dina studier – se till att förvalta den tiden väl. Glöm inte att också se till att du lär känna många och nya kompisar, engagera dig i kår- och sektionsliv. Och var snälla mot varandra!

Text: Anna Lorentzon
Foto: Anna Asplund