Mobilkörkortet!

Bild: Lydia Lundström och Anna Augustson.

Under Telekomdagen som arrangerades av masterprogrammet i företagsekonomi, kom vår tidigare student Lydia Lundström och hennes grupp på idén ”Mobilkörkortet”. De studerade masterprogrammet med profilen hållbart företagande vid Örebro universitet. Lydia och gruppen fick idén efter att de fått uppgiften att lösa en utmaning inom telekombranschen. Lydia arbetar för närvarande som konsult inom Climate Change & Sustainablity på Cemasys men har tidigare varit hållbarhetspraktikant på Telia Company.

Vi har intervjuat Lydia Lundström om mobilkörkortet men även Telias hållbarhetschef Anna Augustson eftersom Telia Company utvecklade idén till en produkt i samarbete med antimobbningsorganisationen Friends.

Vad är mobilkörkortet?

Lydia förklarar att mobilkörkortet är en plattform där barn tillsammans med en vuxen kan förbereda sig inför livet på internet genom att diskutera kring frågor som handlar om situationer barn kan hamna i på internet.

”Mobilkörkortet är ett stöttande verktyg för hela familjen med syfte att underlätta introduktionen till livet på nätet. Samtidigt är det ett roligt och lärorikt test för barnen. Mobilkörkortet består av en kunskapsdel och ett roligt kunskapstest med flera kapitel som tar upp olika ämnen, bland annat om hur man är en bra kompis, säkerhet, troll och virus, spel och sociala medier”, säger Anna.

Hur ska mobilkörkortet användas?

Mobilkörkortet används genom att ett barn och en vuxen tillsammans går igenom olika ämnen i en kunskapsdel och därefter göra ett kunskapstest. Lydia berättar att kunskapstestet är uppbyggt i olika kategorier med flervalsalternativ på varje fråga. Anna förklarar att ”…mobilkörkortet ska öppna upp för samtal mellan föräldrar och barn, stötta introduktionen av barnens skärmtid och inspirera till en trygg start och ett roligt liv på nätet.”

Vad finns det för fördelar med mobilkörkortet?

Lydia förklarar att mobilkörkortet ska fungera som ett förebyggande verktyg till barn så att de inte hamnar i farliga eller obehagliga situationer på nätet, men även att den skapar förutsättningar så att barn är schyssta på nätet. Anna belyser att många föräldrar har svårt att komma i gång med just samtalet kring nätet och vilka faror man ska se upp för. ”Mobilkörkortet ska vara ett lättsamt och roligt sätt att ta till sig viktig information för sin egen och andras trygghet och säkerhet på nätet. För barnet är det roligt att få en liten belöning, ett digitalt mobilkörkort och en snygg sticker att ha i mobilen.”, säger Anna.

Vem riktar sig mobilkörkortet till?

Mobilkörkortet, Jag är en schysst kompis på nätet

Mobilkörkortet riktar sig främst till föräldrar med barn i åldrarna 6–9 år förklarar Lydia och Anna. Anna nämner även att alla är välkomna att testa eftersom det kan variera mellan familjer när skrämtid eller en första mobil introduceras.