Forskningsprojekt

Project JC, Jonny Careers

Om projektet

Projektuppgifter

Projektstatus

Avslutat

Kontaktperson

Extern

Projekt JC utgör en grundforsknings projekt som tar avstamp i frågor om delaktighet och deltagande generellt och funktionshindrade människors vardagsliv i och mellan olika institutionella sammanhang specifikt. Projekt plan bygger dels på en etnografisk fallstudie av en blind ung-vuxen (som ingick i en tidigare skoletnografi projektet år 2000; se nedan) dels på textuell data kring fallpersonen som sträcker sig över dryga två decennier.

Projekt JC:s intresse ligger i inkluderingsproblematiken, eller saknande av inkludering trots stora satsningar generellt i samhälle, och specifikt utifrån den mycket begränsad uppmärksamhet kring vardagslivs forskning inom ramen för inkluderings forskning av funktionshindrade barn, ungdomar och vuxnas. Frågeställningar i projektet utgörs av följande:

1. Hur (med)konstituerar institutionella praktiker personers identiteter och roller (vuxna, elever, seende, blind och assistenter) i och utanför olika miljöer?

2. Vilken roll spelar teknologin in på vardagslivet för dagens medborgare som har ett funktionshinder?

3. Hur kan vi se och uppfatta begrepp som delaktighet, inkludering och kommunikation i diverse arenor och dokument och i utövandet av normativa idéer i vardagspraktiker?

Resultatet kommer att belysa aspekter av delaktighet, deltagande och icke-deltagande i olika typer av kontexter i institutioner som skolor (både i och utanför klassrummet), högre utbildningar, barn- och vuxen-habilitering, vardagslivet mer generellt etc. Studien kommer att bidra till den knappa forskningen där fokus ligger på processer som (med)skapar identitetsbyggande och den påvisar behovet av att fokusera på interaktionsområden för att förstå inkludering och mänsklig identitet.