Forskningsprojekt

Att bli grundlärare i musik - en ämnesfokuserad studie om grundlärares utbildning i musik

Om projektet

Projektuppgifter

Projektstatus

Pågående 2022 - 2026

Kontaktperson

Ann Quennerstedt

Forskningsämne

Forskningsmiljöer

I denna avhandling utforskas det ämnesspecifika innehållet i de musikkurser som ges inom ramen för grundlärarutbildningen mot årskurs 4-6 i Sverige. Den undersöker även hur lärarstudenter respektive verksamma grundlärare i musik uppfattar innehållet i dessa kurser och hur studierna förbereder dem inför det blivande yrkesuppdraget att undervisa i musik. Avhandlingen syftar till att ge ett empiriskt och kunskapsteoretiskt bidrag om grundlärares utbildning i musik med särskilt fokus på ämnesinnehållets och ämnesdidaktikens roll i grundlärarutbildning samt dess eventuella implikationer för grundlärarpraktiken.

Avhandlingen undersöker vad som positioneras som centrala ämneskunskaper och ämnesfärdigheter för undervisning i musik samt vad som positioneras som centrala ämnesdidaktiska kunskaper och ämnesdidaktiska färdigheter för undervisning i musik för årskurs 4-6 där det empiriska bidraget utgörs av tre perspektiv på det ämnesspecifika innehåll som återfinns i grundlärarutbildningens musikkurser. Det första perspektivet undersöker vad innehållet i dessa kurser innehåller. Det andra perspektivet belyser grundlärarstudenters uppfattningar om detta innehåll medan det tredje perspektivet belyser verksamma grundlärares uppfattningar av innehållet.

Det övergripande syftet med avhandlingen som helhet är att generera kunskap om och bidra med empirisk och didaktisk kunskap om grundlärares utbildning i musik i för årskurs 4-6. Avhandlingens syfte är tvådelat. Det första syftet är att belysa och bidra med kunskap om det ämnesspecifika innehåll grundlärarstudenter möter i musikkurserna. Det andra syftet är att undersöka hur detta ämnesspecifika innehåll uppfattas av grundlärarstudenter och verksamma grundlärare i musik som genomgått dessa kurser. Detta i syfte att bättre förstå musikkursernas ämnesspecifika dimensioner samt lärarstudenters och verksamma lärares perspektiv på dessa.