Institutionen för medicinska vetenskaper

Effekten av varma bad efter fysisk träning för personer med genomgången hjärtinfarkt (HOT-MI)

Vi söker en student med stort intresse för både fysisk träning och kardiologi för deltagande och uppsatsskrivande inom ramen för en klinisk forskningsstudie vid kardiologen/fysioterapin på USÖ. Studien kommer att undersöka om fysisk träning kombinerat med varma bad direkt efteråt påverkar inflammation, metabolism och kardiovaskulär funktion hos patienter med genomgången hjärtinfarkt. Vi kommer även att undersöka eventuella psykologiska effekter.

Som student inom läkarprogrammet får du möjlighet att vara med under pågående patientnära datainsamling och du kan använda dessa kliniska data för att skriva din termin 10 uppsats. Du behöver vara tillgänglig under åtminstone hösten 2024 för att delta i patientarbetet, och kan därför tidigast under hösten 2024 ha färdigt datamaterial för din uppsats.

Arbetet innebär bland annat att delta och assistera vid patientnära mätningar med arbetsfysiologiska tester, blodprov, EKG och skattningsskalor. Du kommer att träffa patienter med genomgången stabil infarkt under ordinarie fysisk träning med fysioterapeut samt assistera med övervakning under badterapisessionerna. Deltagande i projektet kommer ge dig unik insikt i planering, genomförande samt resultatbearbetning av en klinisk forskningsstudie under handledning av erfarna forskare.

Kontakt kan tas med Cecilia Bergh för ytterligare information.

E-post: This is an email address

Huvudansvariga forskare och handledare: Cecilia Bergh och Peter Edholm

Diarienummer för etiktillståndet: 2023-03906-01/02