Institutionen för medicinska vetenskaper

Hämning av IL-1 i kardiovaskulära sjukdomar

Ateroskleros är en kronisk inflammatorisk sjukdom i flera steg som är en av de underliggande faktorerna för flera kardiovaskulära sjukdomar, såsom t ex hjärtinfarkt och stroke. Tidigare studier har visat att genetisk eller farmakologisk inhibering av IL-1 signaleringsvägen kan minska graden av ateroskleros i såväl modellorganismer som hos människa (Kirii et al 2003; Ridker et al 2017; Bhaskar et al 2011). I forskningsgruppen pågår flera olika projekt där vi i modellförsök försöker hämma IL-1s verkan med olika biologiska, och kemiska agens och du är välkommen att kontakta oss för mer information.

Titta gärna även på hemsidan https://www.oru.se/personal/karin_h_franzen

Referenser: Kirii et al Atheroscler Thromb Vasc Biol 23:656-60, 2003 Ridker et al N Engl J Med DOI: 10.1056/NEJMoa1707914 Bhaskar et al Atherosclerosis 216: 313-20, 2011

Handledare: Karin H Franzén

E-post: This is an email address