Institutionen för medicinska vetenskaper

Ledbroskskador: Försök med ny teknik för att förbättra läkningsprocessen

Skador på ledbrosk som leder till artros är ett folkhälsoproblem som medför avsevärt lidande och för vilket det idag finns begränsade behandlingsmöjligheter. De alternativ som erbjuds inkluderar olika operationsmetoder varav de mest använda är så kallad mikrofrakturering, eller autolog kondrocyt-implantation, tekniker som inte har önskvärd effektivitet.

Om patienten utvecklat generaliserad artros, eller om skadan är så omfattande att det inte går att operera med tillgängliga tekniker, återstår oftast bara inoperering av ledproteser, ett omfattande ingrepp med inte obetydliga risker. Dessa behöver i regel också bytas ut efter ett antal år. Därför finns ett stort behov av nytänkande kring behandlingsmöjligheter. I samarbete med materialforskare vid Vinca Nuclear Institute i Belgrad studerar vi möjligheten att stimulera broskläkning i matrix strukturer (scaffolds) tillverkade av PVA och chitosan.

Dessa ämnen är kombinerade på olika sätt och kan brytas ned i kroppen när broskceller tar över i läkningsprocessen. Tanken är att man inte skall behöva expandera patientens egna broskceller i tidskrävande odlingar, utan skapa förutsättningar för självläkning direkt med kroppens egna brosk- och stamceller som får växa in i ett matrix som inopereras i defekten. Projektet går ut på att i odlingsmodeller studera tillväxten av brosk med hjälp av olika matrix strukturer in vitro. Rekrytering av stamceller från trabekulärt ben i odlingsmodellen undersöks också. Resultaten kommer förhoppningsvis att utgöra grunden för kliniska studier i djur och människa.

Handledare: Mikael Ivarsson

E-post: This is an email address

Etiktillstånd finns: 2009/092

Termin: T6 och T10