Institutionen för medicinska vetenskaper

Phenotyping and treatment of primary health care IBS patients: a randomized controlled trial (ROLIBS)

Irritabel tarmsyndrom (IBS) är ett vanligt funktionellt mag-tarmsjukdom som är starkt förknippat med kost och psykosociala faktorer. Behandlingen av IBS är fortfarande en utmaning för sjukvården. Målsättning/hypotes Syftet med projektet är att utföra en omfattande symtomkartläggning (fenotyp) av patienter med IBS inom primärvården i Region Örebro län (RÖL).

Efter denna kartläggning kommer vi att utföra en randomiserad kontrollerad studie och prova två olika behandlingar och jämföra dem mot en kontrollgrupp som beskrivs nedan. Behandlingsresultatet utvärderas därefter för att se om förekomsten av en viss fenotyp kan förutsäga hur effektiv behandlingen är för varje enskild person.

Vi förväntar oss att resultaten av denna studie kommer att implementeras i primärvården i RÖL som rekommendation för allmänläkare som därmed får ett verktyg för symtomkartläggning av en person med IBS samt en enkel behandlingsalgoritm. Vår hypotes är att förekomsten av vissa symptomkriterier hos patienter med IBS kan förutspå hur effektiv internetbaserad kognitiv beteendeterapi (iKBT) och låg FODMAP (fermenterbara mono-, di- och oligosackarider samt polyoler) -dietbehandling kommer att vara för varje patient. Arbetsplan 200 patienter med IBS i åldern 18-65 år kommer att rekryteras från primärvården i RÖL.

Studieplanen är uppbyggd i fyra huvudområden:

1. Fenotypning av patienter med IBS i primärvård. Detta för att undersöka sambandet mellan de olika psykologiska parametrarna och IBS-symptomens svårighetsgrad och livskvalitet.

2. Effekten och resultatet av 10 veckors iKBT-behandling mot kontrollgrupp hos patienter med IBS.

3. Effekten och resultatet av 10 veckors låg FODMAP-dietbehandling mot kontrollgrupp hos patienter med IBS.

4. Jämförelse av iKBT-behandling med låg FODMAP-behandling hos personer med IBS och identifiera om närvaron av vissa symtomkriterier förutsäger behandlingsresultatet för de olika behandlingarna.

Avförings- och blodprover kommer att tas före och efter behandling för analys av tarmflora, proteomik och epigenetik samt för att studera sambandet mellan dessa och den kliniska fenotypen. Alla deltagare kommer att genomgå fenotypning avseende gastrointestinala symtom och psykologiska variabler med hjälp av enkäter. Deltagarna kommer sedan att randomiseras till antingen 10 veckors behandling med iKBT (80 deltagare), låg FODMAP (80 deltagare) eller kontrollgrupp (40 deltagare), (2:2:1 randomisering). Kontrollgruppen kommer att vänta i 10 veckor innan den randomiseras till antingen iKBT (20 deltagare) eller låg FODMAP (20 deltagare). Blod- och avföringsprover kommer att samlas in och lagras på biobanken i Örebro före och efter behandlingen.

Hittills har vi inkluderad ungefär 100 deltagare. I detta T10 projekt, avsedd för VT2024, vill vi att studenten sammanställer en databas för att göra första baslinje analyser, såsom relation mellan symtombörda och olika psykologiska parametrar. Projektet sker under handledning av Ahmed-Al Ahmadi, distriktläkare Skebäck VC och doktorand. Andra handledare är Stefan Jansson, distriktsläkare och Michiel van Nieuwenhoven, gastroenterolog.

Handledare: Michiel van Nieuwenhoven

E-post: This is an email address

Diarienummer för etiktillståndet: Dnr 2020–02813

Termin 10