”Vid Örebro universitet finns en positiv arbetskultur med ömsesidig respekt”

Porträtt på Robert Brummer.

Robert Brummer är vicerektor och leder forskningen inom Mat och hälsa vid Örebro universitet. ”Jag gillar starkt den internationella kulturen i min forskargrupp”, säger han.

Professor Robert Brummer, läkare och forskare i gastroenterologi, lämnade Holland för att hjälpa till att bygga upp läkarutbildningen vid Örebro universitet för snart femton år sedan. Idag är han vicerektor och leder universitetets forskning inom Mat och hälsa.
– Det bästa med att bo i Sverige är respekten – och att ha naturen på nära håll, säger han.

Hur kom det sig att du hamnade på Örebro universitet?

– Jag blev rekryterad för att hjälpa till att bygga upp en medicinsk fakultet, eftersom Örebro universitet hade som ambition att starta en läkarutbildning. Jag hade lång erfarenhet av den pedagogiska modell vi använder inom läkarutbildningen idag, som kallas problembaserat lärande. Jag hade också ägnat mig åt tvärvetenskaplig forskning och hade haft många ledningsuppdrag, så det passade väl för utmaningen.

Vad är det bästa med att jobba på Örebro universitet?

– Här finns en mycket positiv arbetskultur med ömsesidig respekt. En bra balans mellan bottom up- och top down-styrning. Att vi profilerar oss inom Mat och hälsa är unikt för ett bredduniversitet. Jag gillar starkt den internationella kulturen i min forskargrupp.

Vad är det bästa med att bo i Örebro?

– Jag bor utanför Örebro, på landet. Kombinationen av att kunna titta ut över Sveriges näst största sjö, Vättern, ha älgar och andra djur som passerar över tomten och ha en liten båt på promenadavstånd är svårslagen. Jag uppskattar den respekt vi visar för varandra i Sverige – och så klart att ha naturen på nära håll och barnbarnen inte alltför långt borta.