Högskolepedagogiskt centrum

Ny antologi sätter begreppet pedagogisk meritering i fokus

Bilden visar Eric Borgström, Kristin Ewins och Henric Bagerius. I bilden är antologin "Pedagogisk meritering i och för förändring" infälld.

Eric Borgström, Kristin Ewins och Henric Bagerius.

Hur ser arbetet med pedagogisk meritering ut i Sverige idag? Det är frågan som ligger till grund för en ny omfattande vetenskaplig antologi. Högskolepedagogiskt centrum vid Örebro universitet bidrar med kapitlet "Från skicklig till excellent – lärarkvaliteter i en pedagogisk meriteringsmodell".

Antologin Pedagogisk meritering i och för förändring samlar erfarenheter från 56 författare vid 21 svenska lärosäten och ger därmed en unik nulägesbild av det pedagogiska meriteringslandskapet i Sverige.

Boken innehåller utöver positiva exempel även berättelser om misslyckanden, kritik mot lärosätenas modeller och reflektioner om pedagogisk meritering som idé.

Från skicklig till excellent – lärarkvaliteter i en pedagogisk meriteringsmodell

Högskolepedagogisk centrums Henric Bagerius, Eric Borgström och Kristin Ewins utgår i sitt kapitel från Örebro universitets meriteringsmodell. Utgångspunkten är en enkätstudie som besvarats av kollegor på Örebro universitet från samtliga huvudområden om hur man ser på pedagogisk skicklighet.

Det visar sig bland annat att det finns en skillnad mellan hur lärare uppfattar pedagogisk skicklighet och vad som krävs för att bli bedömd som excellent lärare vid Örebro universitet. Lärare fokuserar främst på undervisningsskicklighet, medan kriterierna för excellens även betonar pedagogiskt ledarskap och vetenskapligt förhållningssätt – aspekter som många lärare inte känner sig lika trygga i.

Läs antologin i sin helhet här 

Läs Umeå universitets nyhet om antologin här