This page in English

Konferens — Forskning om högre utbildning

Forumhuset

Välkommen till konferensen ”Forskning om högre utbildning” som anordnas av Örebro universitet den 19–20 maj 2021!

Viktiga datum

15 mars 2020 – call for papers släpps

15 januari 2021 – sista dag för inlämning av bidrag

1 mars 2021 – besked om accepterade bidrag

Konferensen kommer att vara helt digital.

Högskolepedagogiskt centrum vid Örebro universitet och tidskriften Högre utbildning inbjuder till den andra konferensen på temat Forskning om högre utbildning den 19–20 maj 2021.

Initiativtagare till konferensen var Lunds universitet som våren 2018 anordnade ett unikt tillfälle för samverkan lärosäten emellan för att stärka forskningsfältet inom området högre utbildning i Sverige.

För frågor om konferensen är du varmt välkommen att kontakta oss på This is an email address 

Anmälan 

Just nu behandlar vi alla inskickade abstrakts och återkoppling sker 1 mars 2021.  Men du kan redan nu anmäla dig till konferensen. Tack för alla inskickade bidrag.

Kostnad: 500 kr exklusive moms. 
Program: Preliminärt program för konferens publiceras i mitten av mars. 

Huvudtalare

Tone Dyrdal Solbrekke

Respondenter: Shirin Ahlbäck Öberg (Uppsala universitet) och Torgny Roxå (Lunds universitet)

Tone Dyrdal Solbrekke er professor i pedagogikk og høyere utdanning ved Institutt for pedagogikk, universitetspedagog ved LINK - Senter for Læring og Utvikling, Universitetet i Oslo (UiO) og gjesteprofessor ved Örebro universitet.

Hon har lang erfaring som forsker og praktiker innen grunn- og høyere utdanning, både som lærer og leder, senere år med spesielt fokus på forståelse av 'profesjonelt ansvar' og formålet med høyere utdanning.

Hennes pågående forskning fokuserar både teoriutvikling og empirisk forskning på hvordan universitetspedagogernas roller och ansvarsområden er i endring och hur lokala sammanhang påverkar bildandet och utvecklingen av universitetspedagoger.

Boken Leading Higher Education As and For Public Good: Rekindling Education as Praxis - ett produkt av Formation prosjektet - utgitt på Routledge I 2020, beveger seg mellom teori og praksis og viser muligheter og begrensninger ved deliberative attitude (holdning) og kommunikasjon både i forskning, utdanningsledelse og undervisning i høyere utdanning. 

Sharon Rider

Respondenter: Andreas Bergh (Örebro universitet) och Max Scheja (Stockholms universitet)

Sharon Rider är professor i filosofi vid Uppsala universitet, där hon var prodekanus för filosofisk-historiska fakulteten 2008–2014. Hon sitter i styrelsen för forskningsnätverket HERO (Higher Education as Research Object).  Hennes senaste publikation är World Class Universities: A Contested Concept (Springer 2020).

 

Sverre Wide.

Respondenter: Lars Geschwind (KTH) och Katarina Mårtensson (Lunds universitet)

Detta position-paper diskuterar frågan om hur man kan förstå vad högskolepedagogisk forskning är, dess organisatoriska och ideologiska hemvist och något om dess vetenskapliga möjligheter och status. Tre olika vägar att bestämma högskolepedagogisk forskning prövas, vilket mynnar ut i ett försök till en provisorisk definition. Avslutningsvis diskuteras ett antal konsekvenser av denna definition.

Sverre Wide är docent och lektor i sociologi med inriktning mot högskolepedagogik vid Örebro universitet. Han forskar huvudsakligen inom området sociologisk teori och arbetar för närvarande bl.a. med projektet ”Academic ingnorence – a necessary prerequisite for research and higher education?” Han är sekreterare i Nordiska sociologförbundet, ledamot i Kriteriums redaktionsråd och en av redaktörerna för skriftserien Arbetsrapporter från Högskolepedagogiskt centrum vid Örebro universitet. Hans senaste publikation är Schack och social interaktion.

Oru-hpc-logotype.png

Tidskriften-Högre-utbildning-logotype.png