Tre nya forskare blir krönikörer i NA - ”En fantastisk möjlighet att nå ut”

Elin Vimefall, Eva Georgii-Hemming,  och Magnus Boström på rad.

Elin Vimefall, nationalekonom, Eva Georgii-Hemming, musikvetare och Magnus Boström, sociolog blir nya krönikörer i NA och andra tidningar inom Bonniers News Local.

Tre forskare vid Örebro universitet blir nya krönikörer i Nerikes Allehanda, NA, och andra tidningar inom tidningskoncernen Bonnier News Local.
– Krönikorna är en fantastisk möjlighet att nå ut med min forskning och lyfta frågor som ligger mig varmt om hjärta, säger Elin Vimefall, nationalekonom, och en av de tre.

De två andra är sociologen Magnus Boström och musikvetaren Eva Georgii-Hemming.

Första ut av de nya krönikörerna är Magnus Boström, professor i sociologi. Hans forskning är inriktad på sociala drivkrafter bakom ohållbar konsumtion.

– Jag ska skriva om vår miljömässigt ohållbara livsstil, om utmaningar och möjligheter till livsstilsförändring. Jag hoppas att läsare ska inspireras och bli engagerad i frågan, säger Magnus Boström.

I sin första krönika som publiceras idag fredag 10 januari tittar han närmare på Sverige som ”landet lagom” och reder ut varför konsumtion är så mycket mer än prylar.

Vinsten med att förebygga

Elin Vimefall är lektor i nationalekonomi och hennes forskning handlar om samhällsekonomiska analyser av tidiga insatser för barn. Hon debuterar som krönikör fredag 17 februari med förklaringar till varför insatser som spar pengar inte blir av.

– Jag hoppas att man efter att ha läst min krönika ska känna att vi som samhälle inte har råd att prioritera bort tidiga förebyggande insatser, säger Elin Vimefall.

Den tredje nya krönikören väntar till i höst med att publicera sig i denna form. Eva Georgii-Hemming är professor i musikvetenskap och hennes forskning handlar om hur normer och värderingar påverkar musikliv och musikutbildning.

– Musik kan vara en källa till sammanhållning och integration. Men det betyder också att musikutbildning och musikliv rymmer frågor om exkludering och ojämlikhet. Jag tänker berätta om relationerna mellan musik och social gemenskap, makt och traditioner, säger Eva Georgii-Hemming.

Henrik Larsson porträtt

– Populärvetenskapliga krönikor är ett bra sätt att sprida viktig kunskap till en bredare publik, säger Henrik Larsson.

Med start 2022 har tio forskare vid Örebro universitet turats om att skriva populärvetenskapliga krönikor som publicerats i NA och andra tidningar som ingår i tidningskoncernen Bonnier News Local, bland andra VLT i Västerås, Länstidningen i Södertälje och Sundsvalls Tidning.

NA har fredag som en fast dag för krönikorna och de finns efter några veckor upplåsta på na.se och tillgängliga via oru.se. För NA:s del är krönikorna av forskare vid Örebro universitet ett sätt att föra ut forskning till sina läsare i en tillgänglig form.

Samma drivkraft finns hos skribenterna:

– Det finns ett stort behov av faktabaserad kunskap kring mental ohälsa, inte minst för att förebygga missuppfattningar och stigma. Populärvetenskapliga krönikor är ett bra sätt att sprida viktig kunskap till en bredare publik, säger Henrik Larsson, professor i epidemiologi som under 2022 bland annat skrivit om adhd ur flera vinklar, den senaste i januari i år.

Text: Maria Elisson
Foto: Jesper Mattsson