Asgeir Tryggvason
Tjänstetitel: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: asgeir.tryggvason@oru.se
Telefon: 019 303857
Rum: F3205
-
ESERGO - Environmental and Sustainability Education Research Group Örebro
Om Asgeir Tryggvason
Ásgeir Tryggvason är lektor i pedagogik.
Hans övergripande forskningsintresse är riktat mot undervisning om hållbar utveckling. I sin forskning har han utforskat frågor om känslor, konflikter och identiteter i undervisning. Det teoretiska intresset är riktat mot pedagogisk filosofi, bland annat agonistisk teori.
Han arbetar i forskningsprojektet DecoPrax som är finansierat av Vetenskapsrådet. Projektet handlar bland annat om att utveckla ett praktiknära pedagogiskt undervisningsverktyg för att förstå och undervisa om global rättvisa.
Han är koordinator för forskargruppen ESERGO och medlem i det internationella forskningssamarbetet Public Pedagogy and Sustainability Challenges. Under 2015-2020 var han redaktionsmedlem för tidskriften Utbildning & Demokrati.
Tryggvason har undervisat på ämneslärarprogrammet sedan 2011. Han är kursansvarig för kurserna KPU 1, KPU 2 och KPU 3 där han också undervisar. Utöver det har han främst undervisat på den utbildningsvetenskapliga kärnan och handlett självständiga arbeten inom pedagogik och samhällskunskap.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Arneback, E. , Bergh, A. & Tryggvason, Á. (2023). On Teachers’ Professionalism When Colleagues Express Racism: Challenges and Choices. Scandinavian Journal of Educational Research, 67 (1), 169-180.
- Tryggvason, Á. , Sund, L. & Öhman, J. (2022). Schooling and ESE: revisiting Stevenson’s gap from a pragmatist perspective. Environmental Education Research, 28 (8), 1237-1250.
- Tryggvason, Á. (2021). Why agonists should stop discussing with deliberative theorists. Confero: Essays on Education, Philosophy and Politics, 8 (1), 33-50.
- Tryggvason, Á. (2019). How to End a Discussion: Consensus or Hegemony?. Democracy & Education, 27 (2), 1-5.
- Tryggvason, Á. (2018). Democratic Education and Agonism: Exploring the Critique from Deliberative Theory. Democracy & Education, 26 (1), 1-9.
- Mårdh, A. & Tryggvason, Á. (2017). Democratic Education in the Mode of Populism. Studies in Philosophy and Education, 36 (6), 601-613.
- Tryggvason, Á. (2017). The Political as Presence: On Agonism in Citizenship Education. Philosophical Inquiry in Education, 24 (3), 252-265.
Artiklar, recensioner
- Tryggvason, Á. (2022). Kontroversiella frågor och didaktiska svar. Utbildning och Demokrati, 31 (1), 83-88.
- Tryggvason, Á. (2021). The public pedagogy of Donald Trump. Pedagogy, Culture & Society, 29 (3), 513-516.
Doktorsavhandlingar, sammanläggningar
- Tryggvason, Á. (2018). Om det politiska i samhällskunskap: Agonism, populism och didaktik. (Doctoral dissertation). (Sammanläggning) Örebro: Örebro University.
Kapitel i böcker, del av antologier
- Tryggvason, Á. & Öhman, J. (2020). Kunskap + värde = sant. I: Andreas Fejes och Magnus Dahlstedt, Perspektiv på skolans problem: Vad säger forskningen? (ss. 393-406). Lund: Studentlitteratur AB.
- Tryggvason, Á. & Öhman, J. (2019). Deliberation and agonism: Two different approaches to the political dimension of environmental and sustainability education. I: Katrien Van Poeck, Leif Östman and Johan Öhman, Sustainable Development Teaching: Ethical and Political Challenges (ss. 115-124). Milton Park and New York: Routledge.
- Tryggvason, Á. & Mårdh, A. (2019). Political emotions in environmental and sustainability education. I: Katrien Van Poeck, Leif Östman and Johan Öhman, Sustainable Development Teaching: Ethical and Political Challenges (ss. 234-242). Milton Park and New York, NY, USA: Routledge.
- Tryggvason, Á. (2015). Politiska frågor i klassrummet. I: Carsten Ljunggren, Ingrid Unemar Öst & Tomas Englund, Kontroversiella frågor: Om kunskap och politik i samhällsundervisningen (ss. 61-76). Malmö: Gleerups Utbildning AB.
Konferensbidrag
- Tryggvason, Á. , Sund, L. & Öhman, J. (2021). Schooling and ESE: Revisiting Stevenson’s argument from a pragmatist perspective. Konferensbidrag vid European Conference on Educational Research (ECER 2021), (Online Conference), September 6–10, 2021.
- Tryggvason, Á. , Sund, L. & Öhman, J. (2021). The habit of schooling and the habit of inquiry in ESE. Konferensbidrag vid Nordisk forskningskonferanse om bærekraft i utdanning, Oslo, Norway, October 21–22, 2021.
- Bergh, A. , Arneback, E. & Tryggvason, Á. (2020). On teachers professional ambivalence´when colleagues express racism. Konferensbidrag vid AERA, American Educational Research Association, San Fransisco, USA, April 17-21, 2020 (Conference cancelled).
- Bergh, A. , Arneback, E. & Tryggvason, Á. (2018). Do Teachers have a Responsibility to act when Colleagues Express Racism?. Konferensbidrag vid AERA Annual Meeting (AERA 2018), New York, USA, April 13-17, 2018.
- Arneback, E. , Jämte, J. , Bergh, A. , Wiklund, M. , Englund, T. & Tryggvason, Á. (2017). Session: Att motverka rasism inom utbildningsväsendet . Konferensbidrag vid Rasism och Välfärd, CEMFOR, Uppsala, Sweden, October 11-13, 2017.