Christoffer Åhlman
Christoffer Åhlman Befattning: Forskare Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: Y2hyaXN0b2ZmZXIuYWhsbWFuO29ydS5zZQ==
Telefon: Telefonnummer saknas
Rum: -
Om Christoffer Åhlman
Forskning
Christoffer Åhlmans forskning rör tidigmodern och modern utbildningshistoria, samt läsning, skrivning och språkanvändning ur ett historiskt perspektiv. I sitt nuvarande postdok-projekt Att läsa på svenska? studerar Åhlman minoritetsspråkens roll i 1700-talets folkundervisning med särskilt fokus på undervisningspraktiker.
Vid sidan av sitt postdok-projekt är Åhlman verksam i forskningsmiljön The Open Parliament Laboratory (OPaL) och kommer mellan 2025-2027 vara projektforskare i projektet Marknadsskolan avkodad - datalingvistsiska analyser av 40 års utbildningspolitik.
Mellan 2024-2027 kommer Åhlman tillsammans Otso Kortekangas vid Åbo Akademi driva projektet The Manifold Meanings of Forests in Comprehensive Education in the Nordics 1972–2023. Projektet kommer undersöka hur finska och svenska läroböcker i grundskolan framställt skogen och dess betydelse mellan åren 1972 och 2023. Projektet finansieras av Koneen Säätiö (Kone Foundation).
Christoffer Åhlman disputerade 2019 vid Uppsala universitet på en avhandling som studerade kvinnors läsande och skrivande i 1700-talets Sverige. I avhandlingen undersökte han vad dessa färdigheter betydde för deras arbete och försörjning samt vilken betydelse dessa färdigheter hade i den skriftkultur som var på frammarsch. Avhandlingen var del av projektet Gender & Work.
Undervisning
I Örebro har Åhlman undervisat i historia och pedagogik. Åhlman har tidigare även undervisat vid Uppsala och Stockholms universitet.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Att läsa på svenska? Minoritetsspråkens roll i 1700-talets folkundervisning
- Marknadsskolan avkodad - datalingvistsiska analyser av 40 års utbildningspolitik
- Utbildningspolitiken avkodad: Datorlingvistika metoder för utbildningspolitisk forskning
Avslutade projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Åhlman, C. (2024). “For Teaching Them to Read”: The Village Teacher in Eighteenth-Century Popular Education. History of Education. [BibTeX]
- Åhlman, C. (2012). Import, samlande och översättning: förekomsten av brittisk andaktslitteratur på originalspråk i Linköpings stift under 1600- och 1700-talet. Suomen Kirkkohistoriallinen Seura: Vuosikirja (102), 25-41. [BibTeX]
Artiklar, recensioner
- Åhlman, C. (2012). Recension av: Kyrkan och den tidigmoderna staten: en konflikt om Aristoteles, utbildning och makt / Erland Sellberg. Suomen Kirkkohistoriallinen Seura: Vuosikirja, 102. [BibTeX]
- Åhlman, C. (2012). Recension av: The prayer life of peasant communities in late medieval Sweden: a contrast of ideals and practices / Viktor Aldrin. Suomen Kirkkohistoriallinen Seura: Vuosikirja, 102. [BibTeX]
- Åhlman, C. (2011). Recension av: Magic, body and the self in eighteenth-century Sweden / Jacqueline Van Gent. Suomen Kirkkohistoriallinen Seura: Vuosikirja, 101. [BibTeX]
- Åhlman, C. (2011). Recension av: 'Wicked arts': witchcraft and magic trials in southern Sweden, 1635-1754 / Per Sörlin. Suomen Kirkkohistoriallinen Seura: Vuosikirja, 101. [BibTeX]
Dagstidningar
- Kortekangas, O. & Åhlman, C. (2024). Lär elever hur skogsbruket utarmar biologisk mångfald. Dagens nyheter (29 februari). [BibTeX]
Doktorsavhandlingar
- Åhlman, C. (2019). Mötet med det skrivna ordet: Kvinnors läsande och skrivande under 1700-talet. (Doctoral dissertation). Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Åhlman, C. (2021). Böcker för själen. I: Mia Gröndahl och Helena Rietz, Makt och Skaparkraft: En antologi om den makalösa Christina Piper.. . Gröndahl & Rietz. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Borgström, E. & Åhlman, C. (2023). Educational policy in change – the marketization of the Swedish school through parliamentary data. Konferensbidrag vid International Symposium on Comparative Didactics (ISCOD 2023), Örebro, Sweden, January 11-12, 2023. [BibTeX]
- Åhlman, C. (2021). “She taught them to read in Book – Female Teachers in 18th Century Sweden”. Konferensbidrag vid 13th European Social Science History Conference, Leiden, The Netherlands, (Digital conference), March 24-27, 2021. [BibTeX]
- Åhlman, C. (2021). ”The village teacher – female teachers in 18th century Sweden”. Konferensbidrag vid The Annual International Standing Conference for the History of Education (ISCHE 42), (Virtual Conference), Örebro, Sweden, June 14-25, 2021. [BibTeX]
- Åhlman, C. (2018). “By her own hand - women’s writing and counting in 18th century Sweden”. Konferensbidrag vid Doing House: Social, Cultural and Political Practises in Early Modern Europe, Stockholm, Sweden, June 11-12, 2018. [BibTeX]
- Åhlman, C. (2017). Boken i andakten - kvinnors användning av andaktslitteratur under 16- och 1700-talet. Konferensbidrag vid Svenska historikermötet, Sundsvall, Sweden, May 10-12, 2017. [BibTeX]
- Åhlman, C. (2016). Making Her, Making Him: Gender Ideals in Funeral Sermons from the 17th and 18th Centuries. Konferensbidrag vid 11th European social science history conference, Valencia, Spain, March 30 - April 2, 2016. Valencia: [BibTeX]
- Åhlman, C. (2015). Pigors läskunnighet i flyttningsattester från Färila. Konferensbidrag vid Vardagsliv under 1700-talet: upplevt, samlevt, utlevt, Uppsala, Sweden, May 7-8, 2015. [BibTeX]
Övrigt
- Kortekangas, O. & Åhlman, C. (2023). Miten meidät opetettiin ajattelemaan metsistä?. Konestiftelsen. [BibTeX]