Eric Borgström
Eric Borgström Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: ZXJpYy5ib3Jnc3Ryb207b3J1LnNl
Telefon: Telefonnummer saknas
Rum: F2135
Om Eric Borgström
Jag har en bakgrund i skrivforskningen. Där har jag intresserat mig för hur undervisning och bedömningspraktiker drivs av och ger form åt olika föreställningar om vad skrivande är och kan vara. Med tiden har mina forskningsintressen breddats, inom och bortom ämnesdidaktiken. Inom didaktiken är jag för tillfället engagerad i projekt om pedagogisk skicklighet i högre utbildning, om hur högstadielärare kan främja elevers ordförrådsutveckling och vad som händer när spel som Minecraft Education integreras i svenskundervisningen på mellanstadiet.
Merparten av min forskning gör jag inom den tvärvetenskapliga miljön The Open Parliamentary Laboratory (OPaL) som arbetar med att Riksdagens öppna data. Genom att kombinera datordrivna textanalyser byggda på medel- och storskaliga språkmodeller med kvalitativ text- och diskursanalys kan vi undersöka politik över långa historiska perioder med en empirisk täckningsgrad som fram till helt nyligen varit omöjlig. I projektet Marknadsskolan avkodad (VR-finansierat, 2023-04477) gör vi just detta. Närmare bestämt undersöker vi de politiska processer som från 1980-talet lett fram till att Sverige idag har ett av världens mest decentraliserade och marknadsdrivna skolsystem.
Min undervisning bedriver jag till stor del vid Högskolepedagogiskt centrum, bland annat på kurser om uppsatshandledning, forskarhandledning och att dokumentera pedagogisk skicklighet. Här får jag möta engagerade kollegor från universitetets alla hörn, och samtala om läraruppdrag, god undervisning och professionell utveckling. I svenskämnet undervisar jag på kurser om exempelvis textanalys, flerspråkghet, grammatik och språkfärdighet. Och så handleder jag från grund- till forskarutbildningsnivå.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Hur blir vi tillsammans pedagogiskt skickligare? (2023- )
- Marknadsskolan avkodad - datalingvistsiska analyser av 40 års utbildningspolitik
- Utbildningspolitiken avkodad: Datorlingvistika metoder för utbildningspolitisk forskning
Avslutade projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Deutschmann, M. , Borgström, E. , Yassin Falk, D. , Steinvall, A. & Svensson, J. (2023). "It ain't what you say. It's the way you say it": adapting the matched guise technique (MGT) to raise awareness of accentedness stereotyping effects among Swedish pre-service teachers. Language Awareness, 32 (2), 255-277. [BibTeX]
- Bonnevier, J. , Borgström, E. & Yassin, D. (2017). Normers roll i ett mål- och kriterierelaterat bedömningssystem. Utbildning och Demokrati, 26 (2), 21-47. [BibTeX]
- Borgström, E. & Ledin, P. (2014). Bedömarvariation: Balansen mellan teknisk och hermeneutisk rationalitet vid bedömning av skrivprov. Språk och stil (24), 133-165. [BibTeX]
- Borgström, E. (2012). Skrivförmåga på prov. Svensklärarföreningens årsskrift, 209-224. [BibTeX]
- Borgström, E. (2012). Vad räknas som belägg för skrivförmåga? ett textkulturellt perspektiv på skrivuppgifter i den svenska gymnasieskolans nationella prov. Sakprosa, 6 (1), 1-34. [BibTeX]
- Borgström, E. (2010). Att skriva prov: om normer och textstruktur i gymnasieskolans skriftliga nationella prov.. Språk och stil, 20, 132-164. [BibTeX]
- Borgström, E. & Yassin, D. (2010). Tioåringar skriver nationellt prov. Texter om svenska med didaktisk inriktning, 7, 25-33. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar, sammanläggningar
- Borgström, E. (2014). Skrivbedömning: om uppgifter, texter och bedömningsanvisningar i svenskämnets nationella prov. (Doctoral dissertation). (Sammanläggning) Örebro: Örebro university. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Borgström, E. & Westman, M. (2017). Skrivbegreppet i Lgr11: En studie av grundskolans ämnesplan i svenska. I: Saga Bendegard, Ulla Melander Arttala, Maria Westman, Språk och Norm. Language and Norms: Rapport från ASLA:s symposium, Uppsala universitet 21-22 april 2016. Papers from the ASLA Symposium at Uppsala University 21-22 April, 2016 (ss. 26-36). Uppsala, Sweden: ASLA: Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Borgström, E. & Åhlman, C. (2023). Educational policy in change – the marketization of the Swedish school through parliamentary data. Konferensbidrag vid International Symposium on Comparative Didactics (ISCOD 2023), Örebro, Sweden, January 11-12, 2023. [BibTeX]
- Borgström, E. & Sofia, H. (2021). Universitetsstudenters skrivande liv: en förstudie. Konferensbidrag vid Forskning om högre utbildning, (Digital konferens), Örebro University, Örebro, Sweden, May 19-20, 2021. [BibTeX]
Rapporter
- Lundahl, C. , Bonnevier, J. , Arensmeier, C. , Borgström, E. , Lennqvist-Lindén, A. , Nilsson, P. , Sundberg, B. , Sundhäll, M. & et al. (2016). Nationella proven i grundskolans årskurs 6 och 9: En uppföljning av lärares, rektorers och elevers uppfattningar om proven. Stockholm: Skolverket (Skolverkets rapport 447). [BibTeX]