Thomas Barow
Thomas Barow Befattning: Professor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: dGhvbWFzLmJhcm93O29ydS5zZQ==
Telefon: 019 303808
Rum: F3229
Om Thomas Barow
Thomas Barow är professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Örebro universitet. Han disputerade 2007 vid Humboldt-Universität zu Berlin, Tyskland, med en avhandling som tog upp den svenska ”sinnesslövården” under 1900-talets första hälft. Sedan 2008 har Thomas varit verksam vid de svenska lärosätten i Borås (2008–2013), Halmstad (2013–2015) och Göteborg (2015–2022). Under samma tid var han också verksam som tf. professor i specialpedagogik vid de tyska universiteten i Siegen (2011), Erfurt (2017/18) och Köln (2021/22).
Thomas tillträdde sin tjänst som professor på Örebro universitet i oktober 2022. Här leder han forskningsmiljön SpecUL (Specialpedagogik, Utveckling och Lärande). Hans forskning rör specialpedagogik och inkludering med hänsyn till pedagogiska, didaktiska, sociala och historiska aspekter ur både nationella och internationella perspektiv. Han har exempelvis forskat om pedagogiska utredningar och specialpedagogiska kategoriseringar. För närvarande studerar han utbildningsfrågor rörande personer med intellektuell funktionsnedsättning. Två nya samarbetsprojekt med forskare i Ukraina och Polen syftar till att förbättra utbildningssituationen för barn i sårbara livssituationer framför allt i Ukraina.
På Örebro universitet undervisar Thomas i den allmänna lärarutbildningen och i det specialpedagogiska programmet. Han handleder och examinerar studenter på kandidat-, magister och mastersnivå samt i forskarutbildningen.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Förbättra deltagandet och säkerställa rätten till utbildning för barn med intellektuell funktionsnedsättning: utveckla kapaciteter och möjligheter
- Kvalitativ utbildning och välfärd för barn i utsatta livssituationer: Utveckling och säkerställande av personalens kompetens för holistiska stödsystem i Ukraina, Polen och Sverige
- Vägen mot samverkan för bildning i anpassad grundskola