Thomas Barow
Befattning: Professor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: dGhvbWFzLmJhcm93O29ydS5zZQ==
Telefon: 019 303808
Rum: F3229
Om Thomas Barow
Thomas Barow är professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Örebro universitet. Han disputerade 2007 vid Humboldt-Universität zu Berlin med en avhandling som tog upp den svenska ”sinnesslövården” under 1900-talets första hälft. Sedan 2008 har Thomas varit verksam vid de svenska lärosätten i Borås (2008–2013), Halmstad (2013–2015) och Göteborg (2015–2022). Under samma tid var han också verksam som tf. professor i specialpedagogik vid de tyska universiteten i Siegen (2011), Erfurt (2017/18) och Köln (2021/22).
Thomas tillträdde sin tjänst som professor på Örebro universitet i oktober 2022. Här leder han forskningsmiljön SpecUL (Specialpedagogik, Utveckling och Lärande). Hans forskning rör specialpedagogik och inkludering med hänsyn till pedagogiska, didaktiska, sociala och historiska aspekter ur både nationella och internationella perspektiv. Han har exempelvis forskat om pedagogiska utredningar och specialpedagogiska kategoriseringar. För närvarande studerar han utbildningsfrågor rörande personer med intellektuell funktionsnedsättning.
På Örebro universitet undervisar Thomas i den allmänna lärarutbildningen och i det specialpedagogiska programmet. Han handleder och examinerar studenter på kandidat-, magister och mastersnivå samt i forskarutbildningen.
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar, recensioner
- Mackenzie, A. , Magnússon, G. & Barow, T. (2024). Book review: International perspectives on inclusive education: In the light of educational justice. European Journal of Special Needs Education, 39 (2), 327-336. [BibTeX]
Dagstidningar
- Barow, T. (2023). Ensidig bild av Vipeholm. Skånska dagbladet (22 februari). [BibTeX]
- Barow, T. (2023). Historia är en urvalsfråga. Skånska dagbladet (2 mars). [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Barow, T. (2024). “Excluded from the Outside World”: Planning and Discarding Island Institutions for ‘Degenerated Feeble-Minded (Asocial Imbeciles)’ in 1920s Sweden. I: Bjørn Hamre; Lisa Villadsen, Islands of Extreme Exclusion: Studies on Global Practices of Isolation, Punishment, and Education of the Unwanted (ss. 107-119). Leiden: Brill Academic Publishers. [BibTeX]
- Östlund, D. , Barow, T. , Dahlberg, K. & Johansson, A. (2023). In-between special needs teachers and students: Paraprofessionals' work in self-contained classrooms for students with intellectual disabilities in Sweden. I: Rob Webster; Anke A. de Boer, Teaching assistants, inclusion and special educational needs: International perspectives on the role of paraprofessionals in schools (ss. 29-45). London: Routledge. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Barow, T. & Taneja Johansson, S. (2024). The collaboration paradox: continuity and change in Swedish contemporary historical green papers concerning education of students with intellectual disabilities. Konferensbidrag vid 17th World Congress of the International Association for the Scientific Study of Intellectual and Developmental Disabilities (IASSIDD 2024), Chicago, USA, August 5-8, 2024. [BibTeX]
- Barow, T. (2023). “Useful instead of just being employed”: Vocational training, work, and social usefulness regarding young people with intellectual disability in Sweden, 1945-1989. Konferensbidrag vid 63rd History of Education Society Annual Meeting (HES 2023), Loews Hotel, Atlanta, USA, November 2-5, 2023. [BibTeX]
Övrigt
- Barow, T. (2023). En inkluderande skola förblir den stora utmaningen. Stockholm: Skolverket. [BibTeX]