Thomas Barow
Befattning: Professor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: thomas.barow@oru.se
Telefon: 019 303808
Rum: F3229

Om Thomas Barow
Thomas Barow är professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Örebro universitet. Han disputerade 2007 vid Humboldt-Universität zu Berlin med en avhandling som tog upp den svenska ”sinnesslövården” under 1900-talets första hälft. Sedan 2008 har Thomas varit verksam vid de svenska lärosätten i Borås (2008–2013), Halmstad (2013–2015) och Göteborg (2015–2022). Under samma tid var han också verksam som tf. professor i specialpedagogik vid de tyska universiteten i Siegen (2011), Erfurt (2017/18) och Köln (2021/22).
Thomas tillträdde sin tjänst som professor på Örebro universitet i oktober 2022. Här leder han forskningsmiljön SpecUL (Specialpedagogik, Utveckling och Lärande). Hans forskning rör specialpedagogik och inkludering med hänsyn till pedagogiska, didaktiska, sociala och historiska aspekter ur både nationella och internationella perspektiv. Han har exempelvis forskat om pedagogiska utredningar och specialpedagogiska kategoriseringar. För närvarande studerar han utbildningsfrågor rörande personer med intellektuell funktionsnedsättning.
På Örebro universitet undervisar Thomas i den allmänna lärarutbildningen och i det specialpedagogiska programmet. Han handleder och examinerar studenter på kandidat-, magister och mastersnivå samt i forskarutbildningen.
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Barow, T. (2023). Ensidig bild av Vipeholm. Skånska dagbladet (22 februari).
- Barow, T. (2023). Historia är en urvalsfråga. Skånska dagbladet (2 mars).
Kapitel i böcker, del av antologier
- Östlund, D. , Barow, T. , Dahlberg, K. & Johansson, A. (2023). In-between special needs teachers and students: Paraprofessionals' work in self-contained classrooms for students with intellectual disabilities in Sweden. I: Rob Webster; Anke A. de Boer, Teaching assistants, inclusion and special educational needs: International perspectives on the role of paraprofessionals in schools (ss. 29-45). London: Routledge.
Övrigt
- Barow, T. (2023). En inkluderande skola förblir den stora utmaningen. Stockholm: Skolverket.