Här letar företagen efter framtidens arbetskraft: ”Vi skriker efter ingenjörer”

Lucas Sigfridsson och Emilia Hultberg.

Lucas Sigfridsson och Emilia Hultberg var projektledare för Ingenjörsmässan 2022.

Efterfrågan på ingenjörer är stor hos de svenska företagen. Det märktes när kårsektionen TekNat återigen slog upp portarna för Ingenjörsmässan, där blivande ingenjörer får möta potentiella arbetsgivare.

Kårsektionen TekNat är för de studenter som pluggar på institutionen för naturvetenskap och teknik. Ingenjörsmässan 2022 hade 29 utställare.

Läs mer om Ingenjörsmässan på TekNats webbplats.

– Många av våra studenter är inflyttande. Därför vill vi visa vilken arbetsmarknad som finns här, säger Lucas Sigfridsson.

Tillsammans med Emilia Hultberg har han projektlett årets mässa.

– Vi genomförde den första Ingenjörsmässan 2019, under pandemiåren har vi inte kunnat genomföra den, säger Emilia Hultberg.

Så säger utställarna om framtidens arbetsmarknad

Frida Müller – Scania

Hur ser ert kompetensbehov ut om tre år?
– Vi kommer att ha ett fortsatt stort behov av ingenjörer till Scania, både inom de traditionella inriktningarna så som maskinteknik och design, men en allt större efterfrågan av ingenjörer inom IT, mjukvara och datateknik likväl som elektroteknik

Vad är viktigast för dig när ni rekryterar?
– Efterfrågan på talanger är hög och för Scania är det viktigt att rekrytera medarbetare som har driv, vilja och potential att växa med företaget. Vi söker personer som vill utvecklas och driva skiftet mot en hållbar framtid och ett hållbart transportsystem med oss.

– Studenterna är en viktig målgrupp att lyssna in på, då de är framtiden. Därför är det viktigt för oss på Scania att träffa studenter och få en ökad förståelse av vad dem tycker är viktigt hos en framtida arbetsgivare.

Fem personer står tillsammans i svarta tröjor.

Simon Flodin, Frida Müller, Mona Samoiel, William Olofsson och Emma Svensson från Scania.

Amanda Gardelin – Volvo

Hur ser ert kompetensbehov ut om tre år?
– Vi skriker efter ingenjörer. Volvo vill ha en smart fabrik – och den smarta fabriken kräver kompetenser som automation, robotik, vision, maskininlärning och AI.

Vad är viktigast för dig när ni rekryterar?
– Kompetenta ingenjörer som är ödmjuka inför den förändring vi står inför. Vi går mot en mer uppkopplad produktion och behöver därmed vara ödmjuka mot de som jobbar i linjen. Det är viktigt att vi tar med dem i utvecklingen.

– Vi vill träffa hungriga ingenjörer för att höra hur de ser på framtiden och vilka behov som kan behövas där.

Två studenter pratar med tre medarbetare från Volvo.

Studenterna Amanda Alfredsson och Hanna Gillström pratar med Jesper Aspelin, Amanda Gardelin och Staffan Andersson från Volvo.

Filip Gustavsson, Simon Johansson och Alen Gazibegovic– Piktiv

Hur ser ert kompetensbehov ut om tre år?
– Under de senaste två till tre åren har vi utökat från 10 till 50 medarbetare. Vi kommer att ha ett fortsatt behov av dataingenjörer och på tre års sikt vill vi öka med 10-15 medarbetare per år.

Vad är viktigast för dig när ni rekryterar?
– Drivna personer som är experter inom området och villiga att lära sig mer, bakgrunden är inte så viktig.

– Vi vill träffa engagerade talanger som kan bli framtida kollegor eller kunder.

Tre män från Pktiv i en monter.

Filip Gustavsson, Simon Johansson och Alen Gazibegovic från Piktiv.

Text och foto: Anna Asplund