Många utställare på årets Juristmässa

Philip Lander och Linnea Uhr.

Efter pandemiåren har årets Juristmässa högsta antalet utställare på flera år. Genom mässan vill Juridiska föreningen ge möjlighet för studenter att prata med representanter från branschen om framtida karriärmöjligheter.

Juridiska föreningen är en studentförening för alla studenter som läser på Juristprogrammet eller Rättsvetarprogrammet med internationell och digital inriktning.
Juristmässan 2022 hade 64 utställare.
Läs mer om Juristmässan på Juridiska föreningens webbplats

– Juristmässan är engagerande, kul, motiverande och uppskattad av oss studenter, säger Linnea Uhr, projektledare för årets mässa.

Under mässan kan studenterna möta presumtiva arbetsgivare i mässans montrar men det finns även möjlighet att ha personliga kontaktsamtal med utställarna.

– Studenterna kan få svar på frågor om vad som är viktigt för arbetsgivarna och prata om allt inom branschen, säger Linnea Uhr.

– För de som går tidigare terminer kan man få en inblick i vad man vill göra i framtiden inför val av inriktning senare i utbildningen, tillägger Philip Lander, vice projektledare för årets mässa.

Så säger utställarna om framtidens arbetsmarknad

Malcolm Hamilton – EY (Ernst & Young)

Hur ser ert kompetensbehov ut om tre år?
– Kompetensbehovet kommer att öka, du behöver alltid betala skatt. Vi arbetar med svensk- och internationell företagsbeskattning, där vi bland annat hjälper till med deklarationer, revision, transaktioner och löpande skatterådgivning.

Vad är viktigast för er när ni rekryterar?
– Du ska vara intresserad av skatt, vilja jobba gemensamt och ha ett öppet sinne för att våga ta till dig kunskap.

Malcolm Hamilton

Malcolm Hamilton från EY (Ernst & Young).

Johanna Jansson, Sofie Sjöberg och Maja Trygg – Lindahl

Hur ser ert kompetensbehov ut om tre år?
– Vi kommer att ha ett ganska stort kompetensbehov eftersom vi har kontor på sex orter i Sverige. Vi är i behov av administrativ personal, jurister och seniora jurister inom affärsjuridik.

Vad är viktigast för er när ni rekryterar?
Örebro kontoret rekryterar långsiktigt och söker nyexaminerade som vill vara i Örebro. Vi är ett litet kontor som personliga egenskaper är viktiga.

Johanna Jansson, Sofie Sjöberg och Maja Trygg från Lindahl.

Emma Fröding – Kronofogden

Emma Fröding.

Emma Fröding från Kronofogden.

Hur ser ert kompetensbehov ut om tre år?
– Alltjämt stort. Det kommer inte avvecklas, mer troligt att det utvecklas eftersom vi går in i en lågkonjunktur. Vi söker till exempel jurister, IT-utvecklare, ekonomer och medarbetare inom HR, men även andra med högskoleutbildning för tjänster som kronoinspektör eller kronoinspektörsaspirant.

Vad är viktigast för er när ni rekryterar?
–Det är viktigt med personliga egenskaper, att man är en person i ett större sammanhang och kan arbeta teambaserat. Man måste även vara beredd på att ta ett ansvar som statstjänsteman. För tjänster som kronofogde eller kronofogdeaspirant krävs att man är tingsmeriterad, men det krävs inte för alla juristroller.

Text och foto: Anna Asplund